Modernizacja trasy kolejowej Poznań - Szczecin: są oferty w pierwszym przetargu
Choć dziś pociągi na trasie Poznań - Szczecin mogą jeździć z prędkością ponad 100 km/h, po wielkiej modernizacji przyspieszą do 160 km/h.
Czas podróży między Poznaniem i Szczecinem ma się skrócić o około pół godziny. W ramach inwestycji zakładana jest pełna wymiana torów na odcinku 200 km, przebudowa wszystkich mostów i wiaduktów oraz urządzeń sterowania ruchem. Metamorfozę przejdą też wszystkie perony, a dodatkowo na trasie ma zostać wybudowany europejski system sterowania ruchem, co ma zwiększyć bezpieczeństwo.
Roboty będą prowadzone na dwóch odcinkach: Poznań - Wronki oraz Słonice - Szczecin Dąbie. 31 stycznia otwarto oferty złożone w przetargu na zmodernizowanie urządzeń sterowania ruchem (m.in. sygnalizacja) na pierwszym z tych odcinków. Do PKP PLK wpłynęły dwie oferty. Pierwsza opiewa na prawie 150 mln złotych (czeska firma AZD Praha), a druga na ponad 214 milionów złotych. Inwestor przeznaczył na ten cel prawie 210 mln złotych. - Trwa analiza tych ofert - mówi Zbigniew Wolny z PKP PLK. Prace mają się zakończyć maksymalnie na koniec 2020 roku.
PKP PLK szykują się obecnie do do ogłoszenia przetargów na roboty budowlane na odcinkach Poznań - Wronki i Słonice - Szczecin Dąbie. - Chcielibyśmy, żeby prace zaczęły się w czwartym kwartale bieżącego roku - dodaje. W tej chwili prowadzone są prace przygotowawcze.