Pogoda jutro  Pogoda Poznań
-6 -8

Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju skończyła 21 lat!

KaT
wtorek, 30.01.2018 r.
godz. 12.11
KaT | wtorek, 30.01.2018 r., godz. 12.11
Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju skończyła 21 lat!
Jeden z pierwszych przejazdów trasą PST - fot. Marek Malczewski / MPK Poznań

30 stycznia 1997 roku punktualnie o godzinie 10.08 na trasę PST wyjechał pierwszy liniowy tramwaj.

zakładka
POGODA
DZISIAJ
pogoda
0°C 1026 hPa
JUTRO
pogoda
-6°C 1027 hPa
POJUTRZE
pogoda
-1°C 1030 hPa
zakładka
WIADOMOŚCI
NAJPOPULARNIEJSZE WIADOMOŚCI

W ubiegłym roku z okazji okrągłych urodzin trasy, MPK zaprosiło poznaniaków na paradę tramwajową. Nie tylko można było zobaczyć najróżniejsze pojazdy wchodzące w skład taboru przewoźnika, ale też spróbować okolicznościowego tortu.

W tym roku hucznych obchodów nie ma, ale nie zmienia to faktu, że trasa PST ma już dokładnie 21 lat. 30 stycznia 1997 roku przejazdy były bezpłatne, a obsługiwała je ówczesna linia nr 14. Zainteresowanie było ogromne. Dopiero następnego dnia oficjalnie otwarto trasę - uroczystość odbyła się na przystanku Kurpińskiego.

W chwili otwarcia „pestka” była najnowocześniejszą i pierwszą trasą szybkiej komunikacji miejskiej w kraju. Jej budowa rozpoczęła się dokładnie 5 lutego 1980 roku. Początkowo zakładano, że po torach dojedziemy tędy do Murowanej Gośliny. Z braku funduszy zdecydowano się jednak na budowę tylko fragmentu linii - mającego 6,1 kilometra (6,5 km z pętlą). - Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi - wymieniała rok temu Iwona Gajdzińska z MPK Poznań.

Jak powstała trasa? Niezwykły film z budowy można zobaczyć w zasobach Polskiej Kroniki Filmowej TUTAJ. Inwestycję nazwano tu „metrem po poznańsku”.

Dziś PST to nie tylko „stara” jej część, ale też ta nowa - nazywana „przedłużeniem do Dworca Zachodniego”. Jej budowa rozpoczęła się w sierpniu 2011 roku, a otwarcie odbyło się 1 września 2013 roku. Nowy odcinek ma 2 kilometry długości i łączy pierwszy fragment PST właśnie z Dworcem Zachodnim i dalej - ul. Głogowską.