Reklama
Reklama

Wydano ponad 2 mln zł na remont nawierzchni ronda Rataje. W przyszłym roku ją zerwą

Stowarzyszenie Razem dla Chartowa mówi o "wyrzucaniu pieniędzy w błoto".

Latem 2017 roku kierowcy poruszający się w rejonie ronda Rataje stali w dużych korkach spowodowanych wymianą nawierzchni jezdni na rondzie oraz na dojazdach do niego. Za inwestycję, która kosztowała 2,2 mln złotych, płaciło centrum handlowe Posnania. Prace odbywały się na zlecenie miasta w ramach Uzupełniającego Zakresu Wykonawczego Inwestora. Przypomnijmy, że w ramach umowy pomiędzy miastem i Apsysem (który wybudował Posnanię), inwestor ma przeprowadzić wskazane przez miasto inwestycje drogowe za łączną kwotę ponad 17 mln złotych. Jedną z nich była właśnie wymiana nawierzchni na rondzie Rataje.

Tymczasem do września 2020 roku rondo Rataje, a także fragment ulicy Krzywoustego (od mostu Królowej Jadwigi do ronda), odcinek ulicy Jana Pawła II częściowo od przystanku Kórnicka w stronę ronda oraz odcinek ul. Zamenhofa od ronda do przystanku Wioślarska (wraz ze skrzyżowaniem z ulicami Wioślarską i Piłsudskiego) zostaną kompleksowo przebudowane. Prace mają się rozpocząć na początku 2019 roku.

Zdaniem stowarzyszenia Razem dla Chartowa, ponad 2 mln złotych przeznaczone na "chwilowy" remont ronda Rataje, można było spożytkować w inny sposób. Tym bardziej, że za rok ponownie czeka nas przebudowa ronda, tym bardziej dużo poważniejsza. - Jest wiele istotnych do wykonania inwestycji drogowych w rejonie ronda Rataje, jak chociażby oczekiwany od dłuższego czasu przez mieszkańców remont skrzyżowania ul. Zamenhofa / Obrzyca, gdzie często dochodzi do wypadków, także tych śmiertelnych. Podjęcie decyzji o wydatkowaniu 2,2 mln zł na remont nawierzchni ronda było dużym błędem oraz działaniem nieracjonalnym i niecelowym - przyznaje Wojciech Chudy, szef stowarzyszenia.

Do sprawy odnosi się Zarząd Dróg Miejskich: Nie jest prawdą, że nawierzchnia na rondzie Rataje była w dobrym stanie i można było z jej remontem poczekać jeszcze dwa lata (licząc od ubiegłego roku). Od roku 2014 do (lipca) 2017 liczba zgłoszonych do ZDM szkód pojazdów, które przejeżdżały przez rondo Rataje wyniosła 90 i zwiększała się z roku na rok (2014 - 9, 2015 - 18, 2016 - 31, 2017 tylko do lipca - 32). Z uwagi na pogarszający się stan trzeba było dokonywać coraz więcej napraw nawierzchni. W 2014 roku prace przeprowadzono na powierzchni 11 mkw., a w ubiegłym już 103. Łącznie trzeba było przeprowadzić prace drogowe na powierzchni 158 metrów kwadratowych. To były prace nie tylko powierzchniowe, ale trzeba było je wykonywać głęboko, aż do podbudowy. To znacznie wydłużało czas wykonania naprawy. Każde pojawienie się drogowców oznaczało dodatkowe komplikacje komunikacyjne w tym newralgicznym miejscu Poznania. Konieczność załatania nawet jednego ubytku to wyłączenie co najmniej jednego pasa jezdni, co wpływa na przejezdność nie tylko na okolicznych ulicach. Z analiz wynika, że szkód, napraw i ograniczeń w ruchu by przybywało.

Umowa pomiędzy Miastem, a Centrum Łacina sp. z o.o. (obecnie Centrum Posnania sp. z o.o.) została podpisana w 2012 roku. Zgodnie z wyżej wymienioną umową środki finansowe na skutek rozliczenia inwestycji drogowej realizowanej przez wspomniane Centrum można było wydatkować tylko w ściśle określonym obszarze, czyli pomiędzy rondem Śródka, a Rataje. Wcześniej dobudowany został trzeci pas jezdni pomiędzy rondem Rataje, a Śródka; dodatkowe pasu do skrętów na ulicach Krzywoustego oraz Baraniaka.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
2℃
Poziom opadów:
4.4 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
9.48 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro