Reklama

Tak "kombinują" kierowcy ciężarówek: WITD ujawnia fałszerstwo krok po kroku

fot. WITD

Inspekcja Transportu Drogowego ma ręce pełne pracy. Regularne kontrole m.in. na wielkopolskich trasach pokazują, że zawodowi kierowcy mają "ciekawe" pomysły na oszukiwanie systemu.

Jednym z najczęściej pojawiających się problemów w trakcie kontroli jest fałszowanie wskazań elektronicznych rejestratorów umieszczonych w pojazdach. Taką kontrolę przeprowadzono pod koniec sierpnia w rejonie węzła autostradowego Poznań Zachód. Inspektorzy WITD skontrolowali kierowcę ciężarówki, który transportował prawie 15 000 kg plastiku z Danii do Polski.

Po sprawdzeniu karty kierowcy i tachografu okazało się, że do momentu zatrzymania do kontroli kierowca wykonywał... przerwę, a więc powinien znajdować się na parkingu, a nie jechać trasą. - Kierowca wyjaśnił, że wyłączenia tachografu dokonał zdalnym pilotem, a w zamian podczas prowadzenia pojazdu mógł rejestrować na swojej karcie i w pamięci tachografu swoją aktywność w postaci przerwy. Dokonano więc krótkiego przejazdu pojazdu ciężarowego, żeby udokumentować na kamerze zasady działania wyłącznika - tłumaczy WITD.

Na tym się nie skończyło. Kierowca musiał pojechać do serwisu tachografu i go zdemontować. - Podczas szczegółowej kontroli tachografu wraz z impulsatorem skrzyni biegów (nadajnikiem), stwierdzono podłączenie niedozwolonego urządzenia dodatkowego (czarnej skrzynki) w środkowej części pojazdu przy skrzynce z bezpiecznikami, a odpowiedzialnego za wyłączenie drugiego sygnału z układu ABS. Niedozwolone urządzenie było połączone z instalacja elektryczną pojazdu i zostało zatrzymane do akt sprawy jako materiał dowodowy.

W aucie zamontowane też było nielegalne urządzenie w skrzyni biegów. - Po otwarciu przetwornika okazało się, że w płytkę elektryczną zostało zamontowane dodatkowe urządzenie elektryczne. Instalacja powodowała przerwanie sygnału ruchu pojazdu otrzymywanego z tego przetwornika. Wyłączenie i włączenie było sterowane za pomocą tego samego zdalnego pilota - dodaje. Dzięki pilotowi kierowca wyłączał sygnał z przetwornika ruchu pojazdu oraz z układu ABS, w przeciwnym razie wyświetlałby mu się komunikat "konflikt ruchu".

Niedozwolone urządzenia usunięto z pojazdu. Kierowca otrzymał mandat w wysokości 2000 złotych, a na przedsiębiorcę wykonującego przewóz nałożono karę w wysokości 6000 złotych. Kierowca musiał też ponieść koszty naprawy tachografu, co kosztowało go około 2000 złotych.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

To będzie wietrzny czwartek! Jest ostrzeżenie drugiego stopnia dla Poznania
17℃
9℃
Poziom opadów:
2.9 mm
Wiatr do:
54 km
Stan powietrza
PM2.5
10.19 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro
RODO info obraz

Dbamy o Twoje bezpieczeństwo

Wykorzystujemy pliki cookies w celu zapewnienia optymalnego działania strony internetowej oraz ułatwienia Państwu korzystania z naszego serwisu. Pozwala to m.in. dostosować wygląd strony internetowej oraz reklamy do Państwa preferencji. Dane osobowe będą używane także do personalizacji reklam, a pliki cookie mogą być używane do reklam spersonalizowanych i niespersonalizowanych. Pliki cookies wykorzystujemy także w celach statystycznych. Zarządzać plikami coookies mogą Państwa z poziomu wykorzystywanej przeglądarki internetowej. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce Prywatności.