Poznań: szpecące reklamy znikną z przestrzeni miejskiej?
Bez wielkoformatowych reklam i szpecących szyldów - za to z wyeksponowanymi najważniejszymi częściami miasta. Miasto Poznań rusza z konsultacjami dotyczącymi powołania tak zwanego Parku Kulturowego.
Park kulturowy powstał już między innymi w Krakowie i we Wrocławiu. Jego wprowadzenie polega na przyjęciu odpowiednich przepisów określających umieszczanie reklam w zabytkowych częściach miasta. W Krakowie park umożliwił zdjęcie większości nielegalnych banerów i dał miastu możliwość sądzenia się z właścicielami nieruchomości, którzy nie dostosują swoich szyldów do wymogów parku. Coraz bliżej takiego rozwiązania jest również Poznań.
Pierwszy etap zmian ma objąć teren w obrębie ulic Garbary, Podgórnej, Alei Marcinkowskiego, Solnej i Małe Garbary. Chodzi o uporządkowanie tego obszaru pod względem estetycznym. Do lepszej ekspozycji budynków zabytkowych, do zachowania historycznego układu urbanistycznego a tym samym też do podniesienia walorów turystycznych - mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.
Jeżeli uchwała zacznie obowiązywać, łatwiej będzie urzędnikom walczyć z chaosem reklamowym w okolicach Starego Rynku. Musimy tak stworzyć ramy ogólnego zapisu, by było to sprawdzalne i egzekwowalne w ramach całego parku kulturowego - mówi Magdalena Kostencka-Burek, zastępca Miejskiego Konserwatora Zabytków.
We wtorek ruszają konsultacje na temat projektu uchwały powołującej Park Kulturowy. Pierwsze spotkanie odbędzie się o godzinie 17:00 w Urzędzie Miasta. Urzędnicy chcieliby, aby jeszcze pod koniec roku zapisy nowego prawa weszły w życie.