Pozostałości mostu kolejowego na dnie Jeziora Maltańskiego
Jezioro Maltańskie to sztuczny zbiornik, który został oddany do użytku w 1952 roku. Reporterzy programu Kolej Wizja przyglądają się historii Powiatowej Kolei Średzkiej, której część przebiegała na terenie dzisiejszego jeziora. Gdy spuszczana jest z niego woda, wciąż można zobaczyć pozostałości mostu kolejowego na dnie.
W najnowszym odcinku programu Kolej Wizja można zobaczyć ciekawą historię wąskotorowej Powiatowej Kolei Średzkiej, która funkcjonowała na trasie Środa Wielkopolska - Kobylepole. W trakcie budowy Jeziora Maltańskiego odgałęzienie trasy zostało zniszczone. Obecnie, gdy raz na 4 lata spuszczana jest woda z jeziora, można na dnie zbiornika zobaczyć pozostałości po moście kolejowym, który był wykorzystywany m.in. podczas budowy akwenu.
- Po tym moście jeździła kiedyś kolejka ze Środy Wielkopolskiej do stacji Główna (dziś nosi ona nazwę Poznań Wschód). To jest jedyny ślad, który jest widoczny na dnie jeziora. W mieście są jeszcze widoczne fragmenty bocznic kolejowych. W Poznaniu istnieje jeszcze parowozownia główna i budynek dworcowy Poznań Kobylepole. Budynek dworcowy jest zamieszkały, a na terenie tej posesji są pewne elementy infrastruktury kolejowej - mówi w reportażu Maciej Rozwadowski, współpracownik Kolejki Maltanka.
Zachęcamy do zobaczenia całego materiału: