Reklama
Reklama

UE przyjrzy się planowanemu za ponad 2 mld zł remontowi trasy kolejowej Poznań - Warszawa

fot. PKP PLK
fot. PKP PLK

Fundacja Pro Kolej złożyła w Komisji Europejskiej zawiadomienie o nieprawidłowościach przy planowanym remoncie trasy kolejowej Poznań - Warszawa. Prace mają kosztować ponad 2 mld złotych i potrwają trzy lata, a zdaniem ekspertów wcale nie są potrzebne. 85% kosztów ma pokryć unijne dofinansowanie.

O kontrowersjach związanych z modernizacją linii kolejowej E20 Poznań - Warszawa pisaliśmy już na naszym portalu. Prace mają się rozpocząć w czerwcu i planuje się, że potrwają do 2020 roku. Już kilka miesięcy temu eksperci zauważali, że inwestycja za ponad 2 mld złotych skróci podróż na trasie o jedynie kilka minut, a to oznacza, że tak wielka modernizacja nie jest uzasadniona.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Dziś do sprawy wraca Gazeta Prawna, która podaje, że fundacja Pro Kolej poinformowała o nieprawidłowościach związanych z tą inwestycją Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej. A to Unia Europejska w 85% finansuje prace obejmujące m.in. wymianę fragmentów torów, których zużycie dziś szacuje się na poziomie około 30-40%. Co więcej, po zakończeniu 3-letniej modernizacji dopuszczalna prędkość pociągów na trasie nie ma się zmienić. Remontowane mają też być odcinki, które przeszły modernizację w ciągu... ostatnich trzech lat.

- Prezes Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski twierdzi, że PKP zaplanowały tę inwestycję w rozdmuchanej skali po to tylko, by przerobić pieniądze z UE. Gdyby remontu nie wykonano, środki trzeba by zwrócić. A to byłoby kompromitacją resortu infrastruktury - czytamy w Gazecie Prawnej. Jeśli Komisja Europejska potwierdzi przypuszczenia fundacji, dofinansowanie unijne dla tego projektu może zostać ograniczone lub nawet wstrzymane.

PKP PLK od początku tłumaczy, że inwestycja pozwoli na wprowadzenie stałej prędkości na trasie - 160 km/h, a także da pasażerom lepszą infrastrukturę - np. wyremontowane perony. Twierdzi też, że dla lokalnych przewoźników czas podróży niektórych składów skróci się nawet o 50 minut.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-2℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
17.80 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro