Prawie dwustu pasażerów czekało półtorej godziny na przesiadkę dwóch osób
Do bulwersującej sytuacji doszło na poznańskim dworcu 15 stycznia. Pociąg do Gdyni czekał półtorej godziny na opóźniony pociąg z Berlina, którym podróżowały dwie osoby planujące przesiadkę na pociąg do Gdyni.
O sprawie poinformował branżowy portal Rynek Kolejowy, do którego zgłosił się jeden z podróżujących pociągiem do Gdyni. Z relacji pasażera wynika, że około 200 osób czekało 88 minut na dwójkę pasażerów z Berlina. PKP Intercity potwierdza, że doszło do takiego zdarzenia, a pociąg EC47 relacji Berlin - Warszawa był opóźniony ze względu na awarię lokomotywy. Dwoje pasażerów pociągu z Berlina planowało przesiadkę na pociąg TLK do Gdyni - Wspomniany skład TLK był ostatnim, który odjeżdżał z Poznania w kierunku Gdyni (kolejny odchodził ze stacji o godz. 3:00). Z tego względu podjęto decyzję o skomunikowaniu i oczekiwaniu 88 min na dwójkę pasażerów międzynarodowego składu, tak by umożliwić im dojazd do domu - wyjaśnia na łamach portalu rzecznik PKP IC Cezary Nowak.
Rzecznik PKP IC przyznaje w rozmowie z portalem, że czasem organizowany jest transport indywidualny dla takich pasażerów, ale decyzja podejmowana jest indywidualnie dla każdego przypadku. Każdemu pasażerowi opóźnionego pociągu przysługuje natomiast prawo do reklamacji i uzyskania częściowego zwrotu kosztów podróży.
Dziennikarze portalu skontaktowali się też z Urzędem Transportu Kolejowego. Okazuje się, że zasady skomunikowania opóźnionych pociągów nie są uregulowane w przepisach -Dyspozytor powinien zawsze brać pod uwagę interes wszystkich podróżnych. W opisywanym przypadku alternatywnie przewoźnik mógł na przykład dla podróżnych z opóźnionego pociągu z Berlina zorganizować transport zastępczy w kierunku Trójmiasta. Jednak o przyczynę podjęcia takiej a nie innej decyzji należy pytać przewoźnika - wyjaśnia Maciej Bębenek z UTK. Do obowiązku przewoźnika należy natomiast bezzwłoczne powiadomienie o spodziewanym czasie opóźnienia, a w przypadku opóźnienia powyżej 60 minut zagwarantowanie posiłków i napojów. Pasażerowie mają też prawo do ubiegania się o zwrot części kosztów podróży oraz dochodzenie roszczeń z tytułu naprawy szkody w przypadku powstania np. straty finansowej z tytułu opóźnienia.
Najpopularniejsze komentarze