Poznański Szybki Tramwaj kończy 20 lat!
W styczniu minie 20 lat od otwarcia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej okazji MPK szykuje atrakcje dla poznaniaków.
Z okazji 20-lecia PST, MPK zaprasza poznaniaków w najbliższą niedzielę (29 stycznia) na specjalne wydarzenia. O 13.00 z pętli na os. Sobieskiego wyjadą tramwaje w ramach parady taboru tramwajowego. Dojadą do zajezdni przy ul. Głogowskiej. Na 13.30 zaplanowano tam przemówienia prezydenta Jaśkowiaka, a także prezesa MPK - Wojciecha Tulibackiego. Nie zabraknie tortu - wiadomo, że będzie malinowy, a jego krojenie ma się odbyć o 13.45. Dodatkowo w planach jest występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK, a w Muzeum Komunikacji zorganizowana zostanie okolicznościowa wystawa.
Pomyślano też o komunikacyjnej grze miejskiej, która będzie się odbywać od 14.00 do 17.00. Uczestnicy będą musieli zlokalizować na linii nr 20 sześć zabytkowych tramwajów, odnaleźć w nich konduktorów i odpowiedzieć na zadane przez nich pytanie. Jeśli odpowiedź będzie prawidłowa, koniecznie musisz zrobić zdjęcie z konduktorem swoim smartfonem - za każde zdjęcie otrzymasz 1 punkt (maksymalnie 6 punktów do zdobycia - 1 w każdym tramwaju). Po uzyskaniu 6 punktów wystarczy udać się do Muzeum Komunikacji MPK przy ul. Głogowskiej, gdzie na uczestników zabawy czekać będą upominki.
30 stycznia 1997 roku pierwsze tramwaje wyruszyły na trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Tego dnia przejazdy były bezpłatne, a obsługiwała je ówczesna linia nr 14. Zainteresowanie było ogromne. Dopiero następnego dnia oficjalnie otwarto trasę - uroczystość odbyła się na przystanku Kurpińskiego.
W chwili otwarcia "pestka" była najnowocześniejszą i pierwszą trasą szybkiej komunikacji miejskiej w kraju. Jej budowa rozpoczęła się dokładnie 5 lutego 1980 roku. Początkowo zakładano, że po torach dojedziemy tędy do Murowanej Gośliny. Z braku funduszy zdecydowano się jednak na budowę tylko fragmentu linii - mającego 6,1 kilometra (6,5 km z pętlą). - Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3 kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi - wymienia Iwona Gajdzińska z MPK Poznań.
Dziś PST to nie tylko "stara" jej część, ale też ta nowa - nazywana "przedłużeniem do Dworca Zachodniego". Jej budowa rozpoczęła się w sierpniu 2011 roku, a otwarcie odbyło się 1 września 2013 roku. Nowy odcinek ma 2 kilometry długości i łączy pierwszy fragment PST właśnie z Dworcem Zachodnim i dalej - ul. Głogowską.