Łazarz: nowe rozwiązanie ma pogodzić kierowców i rowerzystów

Jak już wcześniej informowaliśmy dziś władze miasta spotkali się z Radą Święty Łazarz. Osiągnięte zostało porozumienie dzięki któremu możliwa będzie realizacja projektu rowerowego przy zachowaniu większej liczby miejsc parkingowych niż wynikało to z pierwotnego projektu. Docelowo w całej dzielnicy ma się pojawić Strefa Płatnego Parkowania.

Mieszkańcy Łazarza obawiali się, że realizacja projektu Rowerowy Łazarz polegającego na wprowadzeniu kontraruchu rowerowego spowoduje likwidację ponad stu miejsc parkingowych, a zdaniem mieszkańców i tak jest ich za mało. Głośne głosy krytyki, spadające w dużej mierze na rowerzystów, nie do końca były uzasadnione. Problemem na Łazarzu jest nie tyle ubytek miejsc parkingowych związany z realizacją projektu Rowerowy Łazarz, co stan infrastruktury, która niestety w wielu miejscach jest niezgodna z aktualnymi przepisami - tłumaczy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. Projektując nowe rozwiązania musimy się do zmian w przepisach zastosować. Dotyczy to m.in. znaków określających sposób parkowania. Obecnie znajdują się one bezpośrednio przy przejściach dla pieszych czy skrzyżowaniach, podczas gdy powinny być w odległości przynajmniej 10 metrów - dodaje.

Zgodnie z ustalonym rozwiązaniem znaki mają zniknąć a parkowanie ma się odbywać w tym miejscu na zasadach ogólnych. Ponadto ograniczona została też dodatkowa infrastruktura związana z wprowadzeniem rozwiązań dla rowerzystów. Mieszkańcy byli zbulwersowani dużą ilością wysepek, znaków pionowych, które wiązały się z likwidacją dużej ilości miejsc parkingowych - mówi Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Święty Łazarz. To jest dzielnica ludzi trochę starszych i oni poruszają się samochodem z przyczyn zdrowotnych. Muszą mieć też miejsce parkingowe blisko miejsca zamieszkania. Wydaje mi się, że udało nam się pogodzić interes pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych - dodaje.

Nowe rozwiązanie zakłada, że wprowadzenie kontraruchu zostanie zaakcentowane kolorem jezdni, znakami pionowymi i poziomymi. Natomiast dużo mniej niż w pierwotnym projekcie będzie dodatkowej infrastruktury - między innymi wysepek. Dzięki temu jezdnię nadal będzie można wykorzystywać na parkowanie - mówi Rafał Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Święty Łazarz.

To tylko tymczasowe rozwiązanie. W perspektywie dwóch, trzech lat na Łazarzu ma zostać wprowadzona Strefa Płatnego Parkowania oraz Strefy Tempo 30. Od wielu lat obserwujemy sytuację na Łazarzu. Podobnie jest na Wildzie. Strefa ma swoje wady, ale mimo wszystko porządkuje parkowanie. Stan infrastruktury jest na Łazarzu fatalny, więc te rozwiązania na pewno trzeba wdrożyć - dodaje prezydent Wudarski.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Takiej pogody nie mieliśmy w Wielkanoc od dawna!
16℃
4℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
4.24 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro