Reklama
Reklama

Prezydent Jaśkowiak: "Nie mam antymotoryzacyjnej obsesji!"

fot. UMP
fot. UMP

Po wszystkich zmianach wprowadzonych w mieście, niektórzy kierowcy nie kryją swojego niezadowolenia. Prezydent Jaśkowiak w swoim oświadczeniu zamieszczonym na stronie Miasta Poznania tłumaczy, dlaczego takie zmiany są konieczne.

Jak tłumaczy prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak w naszym mieście zarejestrowanych jest 351 tysięcy samochodów osobowych. Zgodnie z danymi GUS każdego dnia do Poznania wjeżdża około 100tysięcy kolejnych aut. Do tego trzeba również doliczyć samochody studentów oraz auta dostawcze. Zdaniem prezydenta Poznań w tej kwestii odbiega od standardów europejskich, co jest spowodowane niewłaściwymi decyzjami poprzednich władz. Przez lata nie inwestowano odpowiednio w infrastrukturę transportu publicznego, stąd degradacja torowisk, niewystarczająca liczba buspasów dla autobusów i taksówek, chodniki zniszczone przez parkujące na nich samochody osobowe i dostawcze. W prowadzonej polityce rowerowej jedynym parametrem były kilometry ścieżek, a nie przemyślane i kompleksowe rozwiązania - pisze prezydent Jaśkowiak.

Zdaniem prezydenta takie postępowanie spowodowało miedzy innymi paraliż komunikacyjny miasta a także pustoszejące centrum. Trzeba było się liczyć z korkami zastawionymi chodnikami, a jak podkreśla Jaśkowiak - miasto jest dla ludzi. Starając się o prezydenturę, obiecałem działania na rzecz poprawy komfortu życia mieszkańców. Odkorkowanie Poznania to jeden z najważniejszych czynników kształtujących tę jakość. Jak usprawnić ruch? Wystarczy czerpać wzorce z innych miast europejskich. Tam, już wcześniej, trzeba było zmierzyć się z rosnącym ruchem kołowym. Na zachodzie czy północy Europy już od wielu lat wiadomo, że szersze ulice i więcej pasów dla samochodów to po prostu jeszcze większy ruch! W dużych miastach robi się dużo, by go uspokajać i wyprowadzać auta z centrum. Limituje się liczbę pojazdów, inwestuje w transport publiczny, udoskonalając infrastrukturę czy systemy przesiadek. Komfort korzystania z komunikacji zbiorowej oraz promowanie przemieszczania się rowerem to zdecydowany priorytet władz miast zachodnioeuropejskich. Tam urbaniści wiedzą, że ich miasta nie są z gumy. Wiedzą też, że najważniejszym kryterium wyboru środka transportu do pracy czy szkoły jest czas dotarcia. Jeżdżąc za granicę zachwycamy się rozwiązaniami w Niemczech, Szwajcarii czy Danii. Na ulicach nie widzimy korków, spokojnie spacerujemy po historycznych dzielnicach, dogodnie przesiadamy się z kolejki na autobus czy tramwaj... A jednak u siebie chcemy wszyscy podjechać wszędzie samochodem, zaparkować jak najbliżej celu i to - oczywiście najchętniej - za darmo - tłumaczy prezydent Poznania.

Nie upłynnimy ruchu inaczej, jak korzystając ze sprawdzonych rozwiązań: priorytet dla autobusów i tramwajów, sensowne rozwiązania dla rosnącej liczby rowerzystów, wyłączanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, ograniczanie prędkości w centrum, zmniejszanie powierzchni parkingowych na chodnikach (czym zachęcimy inwestorów do budowania parkingów wielopoziomowych). W przeciwnym razie ci, którzy muszą jeździć samochodem, będą nadal tkwili w korkach. Zakładam, że kierowcy chcą jeździć, a nie stać! Sam poruszam się głównie rowerem, ale korzystam również z transportu publicznego czy samochodu, a krótsze dystanse staram się pokonywać pieszo - dodaje Jaśkowiak.

Zdaniem prezydenta podjęte decyzje, czyli wprowadzenie strefy Tempo 30, wygaszanie sygnalizacji niektórych świetlnych, więcej lepszych i bezpieczniejszych rozwiązań dla rowerzystów, udogodnienia dla autobusów i tramwajów to jedyna szansa na osiągnięcie w Poznaniu równowagi komunikacyjnej. Prezydent tłumaczy wprost, że działania władz miasta mają na celu zachęcenie jak największej liczby osób do korzystania z komunikacji zbiorowej oraz rowerów. Ponadto dodaje, że z parkingi Park&Ride na obrzeżach miasta są bardzo dobrym rozwiązaniem, ale nie mogą być finansowane z pieniędzy poznańskich podatników. Uważam, że ten koszt powinny ponieść gminy otaczające Poznań, budując je na swoim terenie -pisze prezydent Poznania.

Cały tekst można znaleźć tutaj.

Więcej na temat zmian komunikacyjnych w mieście już dziś - w pierwszym po wakacyjnej przerwie programie "Otwarta Antena" Telewizji WTK. Gośćmi programu o godzinie 20:35 będą zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski, radni: Lidia Dudziak PiS, Marek Sternalski PO, Tomasz Kayser PRO. W rozmowę włączyć się mogą również telewidzowie dzwoniąc pod numer 61 221 22 22.

Jak oceniasz wprowadzanie strefy Tempo 30?

  • 0%
  • 0%
  • 0%

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

13℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
16.00 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro