Reklama
Reklama

Dwupoziomowy węzeł Poznań - Junikowo ułatwi poruszanie się po ul. Grunwaldzkiej?

60 milionów złotych ma kosztować dwupoziomowy zintegrowany węzeł komunikacyjny Poznań Junikowo. Miasto wraz z powiatem i gminami Komorniki oraz Dopiewo mają partycypować w kosztach. Plan zakłada umożliwienie mieszkańcom łatwe przesiadanie się między autobusami i koleją.

Jeszcze w lutym pisaliśmy o tym, że niewiele dzieje się w sprawie budowy wiaduktu w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, który połączyłby Junikowo i Plewiska. Obecnie, przy przejeździe kolejowym, mieszkańcy tracą tu mnóstwo czasu w korkach. Pojawiła się wówczas informacja, że Poznań we współpracy z powiatem oraz gminami Komorniki i Dopiewo przeznaczą środki finansowe na przygotowanie dokumentacji.

Cierpisz na wypadanie włosów po Covid 19? Tylko w czerwcu zabiegi oksybrazji w salonach Wonderland z 15% rabatem. Zadzwoń do nas: Salon Poznań tel. 607 608 867, Salon Swarzędz tel. 512 526 525 lub zarezerwuj: Wonderland.pl
REKLAMA


Dziś ogłoszono, że w rejonie przejazdu kolejowego ma powstać dwupoziomowy zintegrowany węzeł komunikacyjny Poznań Junikowo. Wiadomo, że inwestycja będzie kosztować około 60 milionów złotych, a pieniądze będą pozyskiwane m.in. w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Propozycja zakłada stworzenie tu rozwiązania analogicznego do tego na przystankach poznańskiej trasy PST. Przystanki autobusowe miałyby się znajdować nad peronami kolejowymi.

- Konieczne staje się wprowadzenie śluz, ułatwiające autobusom włączanie się do ruchu przed samochodami jadącymi bądź w stronę ul. Malwowej, bądź w stronę skrzyżowania Grunwaldzka/ Wołczyńska - informuje miasto. W koncepcji, która dopiero powstanie, dojścia dla pieszych pomiędzy przystankami mają nie wymagać poruszania się po schodach. Mają tu powstać miejsca parkingowe oraz parking na rowery, by swobodnie zostawić tu pojazd i przesiąść się do autobusu lub pociągu.

- Bardzo istotnym elementem musi być rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu dojazdowego do węzła. Wraz z uruchomieniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej liczba kursujących pociągów tą trasą wzrośnie z 64 do 80, nie licząc pociągów towarowych. Przyjmując, że każde zamknięcie zapór trwa średnio 5 minut, liczba zamknięć wzrośnie z 320 minut do 400 minut na dobę, czyli ok. 7 godzin. Dlatego tak ważnym jest przyjęcie takiej organizacji ruchu, aby samochody i autobusy transportu publicznego dojeżdżające do węzła nie traciły czasu w korkach, a przejazd w tej okolicy odbywał się płynnie - dodają urzędnicy.

Najpierw konieczne jest opracowanie koncepcji z rozwiązaniami komunikacyjnymi możliwymi do zastosowania w tym miejscu. Na etapie tworzenia koncepcji planowane są konsultacje z mieszkańcami. Gotowa koncepcja ma posłużyć do przygotowania projektu budowlanego. Poznańscy urzędnicy deklarują, że zajmą się od strony formalnej koncepcją i projektem, ale przy współfinansowaniu pozostałych partnerów.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

IMGW ostrzega: w nocy i rano możliwe przymrozki
21℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
14 km
Stan powietrza
PM2.5
4.18 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro