Kolej metropolitalna: radny apeluje o nowe wiadukty nad torami
Od lat w Poznaniu mówi się o konieczności stworzenia kolei metropolitalnej, która łączyłaby nasze miasto z okolicznymi miejscowościami i zachęcała tym samym do wybierania transportu zbiorowego, a nie samochodu. Radny Zbyszko Górny apeluje, by wybudować wiadukty nad torami kolejowymi w Poznaniu. Miałoby to znacznie ułatwić życie mieszkańcom.
Poznańska Kolej Metropolitalna jest flagowym przedsięwzięciem w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Metropolii Poznań. Stowarzyszenie Metropolia Poznań zrzesza 23 jednostki samorządu terytorialnego (miasto Poznań, powiat poznański i 4 gminy z powiatów ościennych). Strategia ZIT zakłada, że w ciągu 8 najbliższych lat powstanie co najmniej 40 zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Zabezpieczono na ten cel 108 milionów euro ze środków ZIT.
Ale kolej metropolitalna to nie tylko węzły przesiadkowe. To także cała infrastruktura niezbędna do częstego kursowania pociągów. A zgodnie z ubiegłorocznymi ustaleniami, pociągi w ramach kolei metropolitalnej miałyby kursować maksymalnie co 30 minut. Na niektórych trasach ta częstotliwość ma być jeszcze większe - nawet co 10 minut.
Pociągi miałyby się zatrzymywać nie tylko na już istniejących stacjach kolejowych, ale też na zupełnie nowych. Wśród planowanych stacji są np. Poznań Garaszewo, Poznań Hetmańska czy Poznań Zawady. Mówi się także o nowej trasie w kierunku Tarnowa Podgórnego i stacji np. Poznań Ławica. To jednak wciąż melodia przyszłości.
Radny PiS Zbyszko Górny już teraz apeluje w interpelacji o wybudowanie wiaduktów nad torami kolejowymi w mieście. - W ramach programu ZIT powinny zostać wybudowane wiadukty łączące części miasta rozdzielone torami - wyjaśnia. - Pociągi będą kursowały co 30 minut, a to oznacza konieczność wybudowania wiaduktów. Inaczej szlabany przy przejeździe przez ulice byłyby niemal cały czas zamknięte. (...) W pierwszej kolejności powinien być wybudowano wiadukt, z którego będzie korzystało najwięcej mieszkańców Poznania - dodaje.
Górny przygotował propozycje wiaduktów, które powinny powstać. Wymienia wiadukty na Starołęce, w Grunwaldzkiej na Plewiskach (o jego realizacji mówi się od lat, ale wciąż brak konkretów) oraz w Lutyckiej na Woli. Równocześnie prosi, by przy każdej z propozycji określić ile będzie kosztować projekt i realizacja inwestycji, a także ile osób będzie korzystać z wiaduktu. Interpelację przygotowano w poniedziałek. Urzędnicy jeszcze się do niej nie odnieśli.