Reklama

118 lat tramwajów elektrycznych w Poznaniu: pasjonaci odbudują tramwaj typu I

fot. KMPS
fot. KMPS

W najbliższą niedzielę minie 118 lat od uruchomienia w Poznaniu tramwajów elektrycznych. Historię poznańskich tramwajów przypominają członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, którzy na 120-lecie chcą odbudować pierwszy tramwaj elektryczny jeżdżący po Poznaniu.

Pierwszy elektryczny tramwaj wyjechał na poznańskie ulice 6 marca 1898 roku - Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było gdyby każdy raczej poczekał kilka sekund, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy, wstępował na tory i relsy a tym samym narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon - relacjonowała ówczesna prasa.

PROMOCJA LISTOPADOWA W SALONACH WONDERLAND! - 20% na zabiegi radiofrekwencji mikroigłowej, prostowania keratynowego oraz zabiegi pielęgnacyjne RICA
REKLAMA

Szóstego marca otwarto dwie linie. Pierwsza prowadziła z Dworca Głównego na Ostrów Tumski, a druga z Jeżyc do Bramy Wildeckiej. W kolejnych tygodniach otwarto linie ze Starego Rynku do Łazarza oraz Wildy, które wówczas były podmiejskimi wsiami. Pierwszymi elektrycznymi tramwajami były pochodzące z Bergische Stahlindustrie wagony silnikowe Typu I. Do Poznania trafiło piętnaście takich wagonów - Były one wyposażone w aparaturę elektryczną firmy Union Elektrizitätz Berlin oraz silnik typu GE800 o mocy 15 KM. Przewoziły 28 pasażerów, z czego 16 na miejscach siedzących we wnętrzu wagonu oraz 12 na miejscach stojących na odkrytych platformach pomostów. Prąd doprowadzany był z górnej sieci trakcyjnej przez odbierak w kształcie drążka zakończonego rolką toczącą się po drucie. Do zasilania tramwajów w prąd, przewoźnik musiał zbudować własną elektrownię. Miasto przekazało na ten cel parcelę przy ul. Grobla - przypomina Błażej Brzycki z KMPS.

Większość wagonów przebudowano ostatecznie na wagony doczepne i jako takie kursowały po Poznaniu jeszcze w latach sześćdziesiątych. Do dziś zachował się natomiast wagon, który przebudowano na wagon gospodarczy, a ostatecznie trafił do dawnej zajezdni przy ulicy Gajowej, gdzie pełnił funkcję kontenera na odpady. Na jego bazie członkowie KMPS postanowili zbudować replikę pierwszego tramwaju elektrycznego -Od ponad roku Stowarzyszenie Klub Miłośników Pojazdów Szynowych czyni starania, by na przypadającą za 2 lata, okrągłą 120-tą rocznicę uruchomienia w Poznaniu tramwajów elektrycznych, na torowisko powrócił wagon Typu I. Dotychczas, dzięki pieniądzom zebranym w ramach akcji "Ratujmy Stare Bimby", udało nam się wykonać wózek tramwaju, w którym umieszczone zostaną wyremontowane oryginalne silniki elektryczne. Po odtworzeniu podwozia, będziemy mogli przystąpić do odbudowy drewnianego nadwozia wagonu. Oprócz drewnianych ławek, konieczne jest również pozyskanie nastawnika jazdy - służący do rozpędzania i hamowania tramwaju oraz drążkowego odbieraka prądu, który musi umożliwiać poruszanie się tramwaju po dzisiejszej sieci trakcyjnej - wyjaśnia Brzycki.

Pasjonaci poszukują środków niezbędnych do zakończenia prac przy odbudowie wagonu -Wymienione prace są bardzo kosztowne i bez dodatkowego wsparcia nie będziemy wstanie zdążyć z odbudową do 2018 roku. Działania KMPS, można wesprzeć przekazując 1% podatku dochodowego na Organizację Pożytku Publicznego. Wystarczy w zeznaniu podatkowym wpisać numer KRS - zachęca Brzycki. Możliwe jest również wpłacanie darowizn na konto KMPS.

Wyremontowany wagon będzie tworzyć historyczny skład z wagonem doczepnym Carl Weyer nr 305 z 1905 roku, który zaprezentowany został w ubiegłym roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Problemy na Ławicy przez pogodę
7℃
1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
6 km
Stan powietrza
PM2.5
46.50 μg/m3
Umiarkowany
Zobacz pogodę na jutro