PeSTka świętuje dziś urodziny
Poznańska PeSTka świętuje dziś dziewiętnaste urodziny. Pierwszy regularny kurs został wykonany 30 stycznia 1997 roku, a oficjalne otwarcie trasy odbyło się 1 lutego.
Pierwsze plany budowy linii tramwajowej, która połączyłaby Luboń z Winiarami powstały w 1928 roku. Do planów wrócono po wojnie, ale na dobre realizację projektu rozpoczęto dopiero w latach siedemdziesiątych. To jednak nie koniec problemów, koncepcja trasy wielokrotnie była modyfikowana. Wystarczy wspomnieć, że początkowo trasa nie miała być połączona z siecią tramwajową na terenie miasta, a obsługiwana miała być przez tabor z zajezdni, która miała powstać na wysokości ulicy Lechickiej. Przez kolejne lata problemem były też finanse, a w budowie brało łącznie udział 86 podwykonawców.
Ostatecznie w 1997 trasa PST została uruchomiona -Pierwszy tramwaj wyjechał na trasę PST 30 stycznia 1997 roku o godz. 10.08. Ponieważ producent "Tatry" opóźnił dostawę tramwajów, w inauguracyjny kurs wyruszył zakupiony w Niemczech, używany tramwaj typu GT-8. Za jego sterami zasiadł Rafał Buda, który do tej pory pracuje w poznańskim MPK - wspominają urzędnicy. Dziś poznaniacy nie wyobrażają sobie komunikacji w mieście bez trasy PST. Tramwaje na trasie PST przewożą sześć tysięcy osób na godzinę, wykonują 777 kursów w ciągu dnia oraz 24 w nocy.
Z obliczeń ekonomistów wynika, że całkowity koszt budowy trasy - po uwzględnieniu inflacji - wyniósł około 200 mln złotych.
Najpopularniejsze komentarze