Reklama
Reklama

Poznań: koniec lewoskrętu z Pl. Wolności w Ratajczaka?

Spore zmiany miałyby zajść m.in. na tym skrzyżowaniu | fot. Google Street View
Spore zmiany miałyby zajść m.in. na tym skrzyżowaniu | fot. Google Street View

Zarząd Dróg Miejskich zachęca poznaniaków do wzięcia udziału w konsultacjach dotyczących zmian w organizacji ruchu planowanych w rejonie Placu Wolności. Koncepcje są dwie - różnią się, ale każda zakłada wyłączenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu 27 Grudnia/Plac Wolności/3 Maja i Ratajczaka.

Koncepcje zmian w rejonie Placu Wolności zaprezentowano na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich. - Zmiany mają na celu dostosowanie istniejącej na północnej nitce placu Wolności organizacji ruchu do zmian, które zaszły w związku z wyłączeniem sygnalizacji świetlnej przy hotelu Rzymskim. Mają być również uzupełnieniem prac związanych z wprowadzeniem strefy TEMPO 30 na ul. Święty Marcin oraz ul. Ratajczaka - informuje ZDM.

Dwie koncepcje mają wspólny mianownik - to likwidacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Plac Wolności/27 Grudnia/3 Maja i Ratajczaka.

W przypadku pierwszej wersji (TUTAJ schemat w powiększonej wersji) zmian, Strefa Tempo 30 miałaby zostać wprowadzona już na Al. Marcinkowskiego. - Obecne biało-czerwone tymczasowe bariery zostałyby zastąpione powierzchniami wyłączonymi z ruchu. Południowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Al. Marcinkowskiego/Pl. Wolności umożliwiłby włączenie się rowerzystom na jezdnię wschodnią Alei Marcinkowskiego - wyjaśniają urzędnicy. Dodatkowo przedłużony zostałby pas rowerowy z ulicy Paderewskiego przez Al. Marcinkowskiego. Rowerzyści mieliby też zapewnione bezpieczne poruszanie się po Pl. Wolności. Także na ulicy Plac Wolności dziś oznaczone biało-czerwonymi barierkami przestrzenie zostałyby zastąpione polami wyłączonymi z ruchu.

Sporą zmianą w tej koncepcji miałoby być zlikwidowanie lewoskrętu z Placu Wolności w ulicę Ratajczaka. Kierowcy mieliby jechać do ulicy Kantaka i dopiero tam skręcać w kierunku ulicy Święty Marcin. - Miałoby to za zadanie m.in. zmniejszenie tranzytu przez ścisłe centrum miasta pomiędzy ulicami Wolnica/Solna a Królowej Jadwigi - zaznacza ZDM. Na Placu Wolności miałyby się natomiast pojawić pasy ruchu dla rowerzystów. Równocześnie na ulicy 3 Maja zmniejszyłaby się liczba pasów dla ruchu samochodowego do dwóch lub jednego. - Na wszystkich wlotach przewiduje się pasy rowerowe, przy czym na odcinku ulicy 27 Grudnia, pozostałby on na chodniku (kwestia bezpieczeństwa rowerzystów).

Druga koncepcja (TUTAJ schemat w powiększonej wersji) jest nieco inna. Na Placu Wolności nie wprowadzono by Strefy Tempo 30, ale jedynie ograniczenie do 30 km/h. - Dzięki temu, możliwe byłoby pozostawienie pierwszeństwa ruchu wzdłuż ulicy 27 Grudnia (ulice 3 Maja oraz Ratajczaka byłyby ulicami podporządkowanymi) - tłumaczą drogowcy. Auta miałyby się poruszać w relacji Al. Marcinkowskiego/Plac Wolności/Ratajczaka. - Zamknięto by natomiast przejazd przez ulicę 27 Grudnia na odcinku od ul. Kantaka do Okrąglaka.

W tej wersji na południowej nitce Placu Wolności planuje się wprowadzenie ruchu rowerowego w dwóch kierunkach. - Rowerzyści z ulicy Kantaka mieliby włączać się w ulicę 27 Grudnia przejeżdżając przez zasłonięte drzewami torowisko tramwajowe, co zostało negatywnie ocenione przez policję - dodaje ZDM.

Opinie na temat koncepcji można przesyłać do ZDM (TUTAJ) do 7 lutego, a więc do najbliższej niedzieli.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

13℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
21 km
Stan powietrza
PM2.5
17.80 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro