Reklama
Reklama

Przedłużenie Zachodniej Obwodnicy Poznania ma być gotowe za 2 lata

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

Trwa budowa kolejnego odcinka trasy S5 w Wielkopolsce. To odcinek, na który od lat czekają m.in. mieszkańcy Komornik czy Stęszewa - chodzi o fragment między węzłem autostradowym Poznań Zachód i Wronczynem, który stanowi przedłużenie Zachodniej Obwodnicy Poznania. 16-kilometrowa trasa ma być gotowa za dwa lata.

W lipcu podpisano umowę z włoskim konsorcjum Toto Construzioni Generali i Vianini LavoriS.p.A na budowę 16-kilometrowego odcinka trasy S5 pomiędzy węzłem autostradowym Poznań Zachód i Wronczynem (między Stęszewem a Głuchowem). Umowa opiewa na blisko 530 milionów złotych.

- W ramach umowy wykonawca wybuduje drogę ekspresową S5 o długości około 16 km - 2 jezdnie po dwa pasy ruchu + pasy awaryjne, 3 węzły drogowe, 17 obiektów inżynierskich, Miejsca Obsługi Podróżnych, drogi publiczne uzupełniające istniejącą sieć dróg, drogi serwisowe służące do obsługi terenów przyległych do drogi S5 - wymienia Alina Cieślak, rzeczniczka poznańskiego oddziału GDDKiA. - Wykonane będą przepusty, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, kanalizacja teletechniczna związana z utrzymaniem drogi S5, kanalizacja deszczowa, rowy odwodnieniowe i zbiorniki retencyjne, oświetlenie, budynki sanitariatu oraz kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na Miejscu Obsługi Podróżnych, urządzenia bezpieczeństwa ruchu i ogrodzenie drogi, stałą organizację ruchu na drodze ekspresowej i odcinkach przebudowywanych dróg - urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu (w tym: bariery drogowe, oznakowanie poziome i pionowe) - dodaje.

Do tej pory m.in. przeprowadzono ratownicze badania archeologiczne. - Do chwili obecnej łączna powierzchnia badań przekroczyła 600 arów (6 Ha). Celem zapewnienia ustawowej ochrony dziedzictwa narodowego na wypadek odkrycia nowych zabytków, nadzór archeologiczny nad robotami budowlanymi prowadzony będzie do końca robót ziemnych - tłumaczy Cieślak.

Na budowie rozpoczęto już roboty ziemne. Trwa odhumusowanie, stabilizowanie podłoża gruntowego oraz budowa nasypów. - Budowana jest droga technologiczna dla dowozu materiałów masowych, co w znaczny sposób przyczyni się do ochrony dróg samorządowych oraz ograniczy mieszkańcom uciążliwości związane z budową - podkreśla. Uruchomiono także dwa węzły betoniarskie, dzięki którym w okresie zimowym można kontynuować budowę obiektów mostowych.

Równocześnie wykonawca kontraktuje roboty podwykonawcze i organizuje dostawy materiałów. Przedstawia też do zatwierdzenia receptury betonów. - Trwa przebudowa infrastruktury kolidującej z przyszłą drogą ekspresową w zakresie linii energetycznych niskiego, średniego oraz wysokiego napięcia, telekomunikacji, sieci gazowych oraz melioracji. Zakończono wycinkę drzew i krzewów w pasie drogowym. Trwa oczyszczanie terenu z karpin i gałęzi. Wykonano płotki uniemożliwiające płazom wtargnięcie na plac budowy - kończy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa 16-kilometrowego odcinka trasy S5 zakończy się na koniec 2017 roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

4℃
1℃
Poziom opadów:
0.4 mm
Wiatr do:
14 km
Stan powietrza
PM2.5
8.00 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro