Stare Miasto: chcą części miejsc parkingowych tylko dla mieszkańców SPP
Rada Osiedla Stare Miasto podjęła uchwałę dotyczącą wprowadzenia na wybranych ulicach pilotażowego programu przeznaczenia części miejsc parkingowych wyłącznie dla osób posiadających identyfikator mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania. Uchwała trafiła do Zarządu Dróg Miejskich i będzie analizowana.
Mieszkańcy Starego Miasta od lat skarżą się na problemy związane z brakiem miejsc parkingowych w rejonie swoich domów. Osiedlowi radni chcą więc ułatwić im życie i proponują wprowadzenie na wybranych ulicach pilotażowego programu zakładającego przeznaczenie części miejsc parkingowych (mowa jest o 30-50%) wyłącznie dla osób posiadających identyfikator mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania.
- Dokładny procent uprzywilejowanych miejsc dla mieszkańców powinien zostać ustalony w drodze analizy wykonanej przez Zarządy Dróg Miejskich. Procent miejsc proponowany przez Radę wynika z eksperymentu przeprowadzonego w godzinach nocnych, który wykazał, że wtedy na wielu staromiejskich ulicach ponad połowa miejsc do parkowania jest wolna - wyjaśniają osiedlowi radni.
Gdzie mogłyby zostać wprowadzone zmiany? Radni proponują wprowadzenie pilotażowego programu m.in. w ciągu ulic Długiej i Ogrodowej (od Strzeleckiej do Piekar), na ulicach Garbary, Rybaki, Święty Wojciech (podwórze ul. Działowa/Wolnica/Św. Wojciech), Zielonej (od Strzeleckiej do Podgórnej) czy Kwiatowej (część miejsc od Łąkowej do Rybaki).
- Wybraliśmy te ulice, które nie są stricte handlowe, gdzie nie ma wielu sklepów, restauracji czy kawiarni. Zwracamy także uwagę na niewykorzystane w 100% parkingi, które ulokowano w centrach handlowych znajdujących się w śródmieściu. Sporo wolnych miejsc jest zawsze np. w galerii MM a także na parkingu pod Placem Wolności. Natomiast w okolicy ulicy Półwiejskiej można znaleźć miejsce w Starym Browarze. Co więcej ceny są porównywalne z tymi, które obowiązują w ramach strefy parkowania - wyjaśnia Jacek Maleszka z RO Stare Miasto.
Podobne rozwiązania stosowane są w zachodniej Europie. Osiedlowi radni chcą nie tylko wprowadzić pilotaż programu, ale też będą zabiegać o to, by wyremontować niektóre ulice na Starym Mieście. - Zdajemy sobie również sprawę ze złego stanu nawierzchni ulicy śródmiejskich ulic, jak np. ul.Rybaki, dlatego będziemy się starali o znalezienie środków w budżecie miasta na kompleksowy remont. Koszt ponad 2 mln - przekracza niestety możliwości staromiejskiego samorządu - podkreśla Weronika Sińska z RO Stare Miasto.
Uchwała podjęta przez radnych osiedlowych trafiła do Zarządu Dróg Miejskich, gdzie będzie analizowana. Pomysłodawcy liczą, że pilotaż uda się przeprowadzić już w przyszłym roku, w ramach kolejnych prac nad rozszerzeniem Strefy Tempo 30.