Dwa warianty "starego" dworca PKP: robią wrażenie!
Miasto i PKP przedstawiły we wtorek dwa warianty zagospodarowania starego Poznania Głównego oraz placu Dworcowego. To mieszkańcy mają zdecydować, która koncepcja będzie realizowana.
Długie miesiące oczekiwań dobiegły końca. We wtorek przedstawiciele miasta oraz PKP zaprezentowali wypracowaną wspólnie koncepcję zagospodarowania terenu starego dworca Poznań Główny, a także placu Dworcowego. - Prezentowany dziś projekt uwzględnia trzy istotne warunki: centralne położenie tych obiektów w strukturze komunikacyjnej miasta, użyteczność i funkcjonalność dla przyjezdnych i mieszkańców oraz aspekt historyczny i kulturowy miejsca - wyjaśnia miasto.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w starym Poznaniu Głównym przywrócone zostaną funkcje pasażerskie. Co ciekawe - powierzchnia dedykowana obsłudze podróżnych ma zwiększyć się dwukrotnie w stosunku do byłego dworca. Poza funkcją dworcową w obiektach mają się mieścić hotel oraz biura. Cała inwestycja ma być etapowana - w następnych etapach pojawiać się będą kolejne budynki (widoczne na wizualizacjach). - W pierwszym etapie oczywiście zbudowana zostanie część do obsługi pasażerów - mówi Jarosław Bator z PKP SA.
- Koncepcja przewiduje także połączenie kładką pieszą z ul. Głogowską w sąsiedztwie Dworca Zachodniego i zawiera konkretne rozwiązania komunikacyjne. Proponuje też dwa projekty architektoniczne sposobu odtworzenia frontowej elewacji budynku gmachu starego dworca. Te propozycje będą przedmiotem konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone do końca października - zapowiadają urzędnicy.
We wtorek, w obecności mediów, strony podpisały list intencyjny precyzujący zasady współpracy przy realizacji inwestycji. - Dla mnie to jest jeden z najważniejszych projektów - przyznał Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Mam nadzieję, że ten list jest pierwszym etapem bardzo ważnej współpracy z PKP, bo mamy już w planach kolejny duży projekt, a mianowicie Wolne Tory - dodaje.
Zobacz jak prezentują się dwa warianty zagospodarowania dworca: pierwszy zakłada zachowanie i rewitalizację istniejącej fasady dworca (dziś ukrytej pod warstwą betonu). Fasada miałaby zostać zabezpieczona za przeszkleniem. Drugi wariant zakłada natomiast kompleksową odbudowę przedwojennej fasady dworca. - Ta fasada ma bardzo dużą wartość historyczną i jednoznacznie wskazuje na funkcję tego miejsca. Odtwarzając oryginalną fasadę sprzed wojny, w symboliczny sposób przywracamy ten budynek temu miejscu z podkreśleniem jego funkcji - mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.
Inaczej ma wyglądać także plac Dworcowy. Częściowo będzie pełnić funkcję rekreacyjną (część bliżej budynku starego Poznania Głównego), a częściowo funkcję komunikacyjną - poruszać się tędy będzie m.in. komunikacja miejska (autobusy) i samochody. - Jeśli przyjrzymy się historycznemu wykorzystaniu placu, było bardzo podobnie. Tramwaje nie dojeżdżały do samego budynku dworca, pętla kończyła się wcześniej i to jest nawiązanie do historii - zaznacza Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - Trudno jest sprawić by poznaniak czy podróżny powiedział kiedyś "wow, ale tu jest super", ale staramy się robić wszystko, by wyglądało to jak najlepiej - dodaje.
Jarosław Bator podkreśla, że jest to projekt komercyjny, a więc dziś trudno jest mówić o kosztach inwestycji. - My wnosimy tylko grunt, a partner prywatny realizuje finansowanie. Jeśli chodzi o terminy to pod koniec 2018 roku chcielibyśmy aby powstało to, co z punktu widzenia poznaniaków jest najważniejsze, a więc pierwsza faza obejmująca powierzchnię ogólnodostępną, dworcową plus hotel i kładka. A następnie, w kolejnych etapach, powstawać będą kolejne budynki biurowe - tłumaczy.
Najpopularniejsze komentarze