Reklama
Reklama

Poznań: ostatnia szansa na przejażdżkę wagonami Carl Weyer i krakowskim N

fot. Łukasz Mozalewski
fot. Łukasz Mozalewski

W niedzielę na trasę linii nr 0 ostatni raz wyruszy skład złożony z zabytkowego wagonu Carl Weyer oraz krakowskiego wagonu typu N, dzięki któremu ten pierwszy może się poruszać po torowisku. "Krakowiak" wraz z końcem wakacji wraca na południe Polski, a tym samym jest to ostatnia szansa na przejechanie się składem.

Wagon Carl Weyer z 1905 roku został odnowiony dzięki staraniom m.in. MPK Poznań i Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Renowacją zabytku zajęła się firma Modertrans Poznań. - Przez kilka lat dokładano wszelkich starań, aby przywrócić wagonowi dawny blask. W oparciu o dostępną dokumentację, archiwalne zdjęcia oraz zachowane elementy odnalezionego wagonu odwzorowywano każdy detal wyposażenia tramwaju - tłumaczą pracownicy Modertrans Poznań.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Carl Weyer może kursować po torowiskach jedynie do końca wakacji. We wrześniu krakowska "enka" powróci bowiem do swojego miasta. Tym samym poznański wagon zostanie unieruchomiony. KMPS robi wszystko, by taka sytuacja trwała jak najkrócej. Już rozpoczęto prace nad odbudową pierwszego tramwaju elektrycznego, do którego będzie można doczepić wagon Carl Weyer. Pieniądze pochodzą z kwesty "Ratujmy stare bimby" oraz 1% podatku. Dodatkowo projekt odbudowy będzie można wesprzeć podczas październikowego głosowania w ramach Budżetu Obywatelskiego 2016.

Ci, którzy jeszcze nie mieli okazji, by przejechać się historycznym składem, mają na to ostatnią szansę w niedzielę. - Niebieski wagon typu N z Krakowa z 1954 roku został sprowadzony do Poznania z okazji obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej. Tramwaj ten posiada oryginalne wnętrze, kabiny motorniczego na dwóch końcach wagonu, duże przesuwane drzwi po obu stronach. Na szczególną uwagę zasługuje przenośne stanowisko konduktora. Podobne siedziska dla obsługi pociągu stosowano również w poznańskich bimbach. W ostatnią niedzielę wakacji, krakowski N, ponownie połączony zostanie z odbudowanym wagonem doczepnym Carl Weyer z 1905r., by po raz ostatni wyruszyć w kursy linii turystycznej nr 0. Następnie, na początku września powróci do Krakowa, by tam świętować obchody 140-lecia krakowskiej komunikacji. Wrześniowe kursy linii turystycznej będą już obsługiwane dobrze znanym poznańskim składem wagonów N+ND - wyjaśnia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

Bilety na przejazd można kupić u konduktorów w pojazdach (kosztują 3 i 4 zł).

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

3℃
-1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
13.90 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro