Reklama
Reklama

Powstanie 4000 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad: w 2 godziny z Poznania nad morze

fot. Paweł Supernak/PAP
fot. Paweł Supernak/PAP

W środę Ewa Kopacz zaprezentowała program budowy dróg na lata 2014-2023. Zgodnie z jego założeniami w Polsce powstanie prawie 4000 kilometrów nowych dróg, a koszt ich budowy to 107 miliardów złotych.

Ewa Kopacz zaprezentowała plan w trakcie spotkania w Opolu. Premier rządu przypomniała na początek, że w 2007 roku było w Polsce zaledwie 993 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad, a dziś jest ich ponad 3000. To jednak nie koniec, a do 2023 według ministerialnych założeń ma powstać kolejne 4000 kilometrów dróg, które skomunikują główne miasta i skrócą czas przejazdu pomiędzy nimi o 15%. Projekt zakłada też wybudowanie 57 obwodnic miejskich - Oprócz wielu obwodnic, które będziemy budować, równie ważną jest droga S11, która będzie łączyła z A1 miejscowość Kępno. Istotną informacją jest to, że w ramach drogi S7 połączymy północ z południem, czyli Gdańsk z Krakowem. Połączymy również Szczecin z Trójmiastem w ramach drogi S6; połączymy Warszawę z Lublinem i Rzeszowem w ramach dróg zarówno S17, jak i S19 - wyliczała premier Ewa Kopacz w trakcie spotkania z mediami.

W programie znalazły się również autostrady A2 od Warszawy do Mińska Mazowieckiego, A1 od Pyrzowic do Częstochowy, a także drogi ekspresowe S3 Sulechów - Bolków, S5 Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 Goleniów - Gdańsk, S11 łącząca południe i północ kraju przez Poznań, dzięki. któremu nawet w 2 godziny dojedziemy z Poznania w okolice Koszalina. Unia Europejska zobowiązała Polskę do zamknięcia programu budowy dróg do 2030 roku, ale przedstawiciel ministerstwa twierdzi, że uda się to zrobić wcześniej -Zobowiązania unijne wypełnimy zdecydowanie wcześniej, bowiem w 2023 r., kiedy kończy się program. I w 2025 r. de facto domkniemy pełną sieć dróg ekspresowych i autostrad - powiedział Paweł Olszewski z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Całkowity koszt programu to 107 miliardów złotych. W dużej części środki mają pochodzić ze środków unijnych i budżetowych, ale przygotowana jest też ustawa o spółkach celowych, które dadzą możliwość pozyskania prywatnego kapitału - Chcielibyśmy wprowadzić tę ustawę, by dać możliwość budowania dróg w oparciu nie tylko o środki budżetowe i unijne, ale również o pieniądze prywatne. Ten projekt ma to umożliwić, otworzy nam szerokie spektrum możliwości finansowania inwestycji, które w dotychczasowym ujęciu nie mogły być realizowane ze względu na brak źródeł finansowania. W programie znajdzie się również zapis dotyczący tych źródeł finansowania, jak i inwestycji, które mogłyby być w tej formule realizowane - tłumaczył Olszewski.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

10℃
0℃
Poziom opadów:
2.7 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
18.79 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro