Reklama
Reklama

Francuskie śmigłowce dla polskiej armii?

fot. PAP/Jacek Turczyk

MON ogłosił, że do dalszej walki o kontrakt na dostarczenie 70 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii zakwalifikował się francuski koncern Airbus Helicopters oferujący EC725 Caracal.

Jak już wcześniej informowaliśmy przetarg na zakup nowych śmigłowców wielozadaniowych został ogłoszony w 2012 roku, wówczas resort planował kupić jedynie 26 nowych maszyn. Później postanowiono, że będzie ich więcej. Liczba zwiększyła się do 70. Do przetargu stanęło trzech oferentów - konsorcjum: Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., które proponuje śmigłowce Black Hawk S70i. Konsorcjum: Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A, który teraz formalnie przyjął nazwę Airbus Helicopters oferujący EC725 Caracal. Oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Świdnik" S.A., która oferuje maszyny AW149 koncernu AgustaWestland.

Firmy miały czas na złożenie ofert do końca ubiegłego roku. Te firmy, które spełnią wymagania formalne, zostaną zaproszone do kolejnego etapu postępowania, czyli praktycznych testów śmigłowców - zapowiadał w lutym w rozmowie z portalem poska-zbrojna.pl wiceminister MON Czesław Mroczek.

Ostatecznie MON zakwalifikowało do sprawdzeń weryfikacyjnych śmigłowiec oferowany przez konsorcjum Airbus Helicopters oferujący EC725 Caracal. W kolejnym etapie śmigłowce zostaną sprawdzone w celu potwierdzenia zadeklarowanych w ofercie dostawy parametrów technicznych. Testy miałyby się odbyć w Polce na przełomie maja i czerwca.

Nowe śmigłowce wielozadaniowe mają trafić do wojsk lądowych, do sił powietrznych oraz do marynarki wojennej. Mają one zastąpić stare i wysłużone śmigłowce, które posiada nasza armia. Według nieoficjalnych informacji portalu TVN24.pl zakupienie nowych maszyn ma kosztować około 10-12 miliardów złotych, jednak formalna kwota ma być znana dopiero po zakończeniu przetargu.

Decyzja MON wywołała w Polsce burzę chodzi głównie o fakt, że francuska firma oferująca EC725 Caracal nie ma zakładu w Polsce. Jednak jak podaje TVN24.pl umowy z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi w Łodzi zostały już podpisane i tam miałyby powstawać same maszyny oraz silniki do nich. Natomiast S-70i jest już montowany w zakładach PZL Mielec, z kolei główna linia produkcyjna AW149 miałaby być ulokowana w Świdniku. Na ostateczną decyzję MON musimy jeszcze poczekać.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
7℃
Poziom opadów:
0.4 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
22.06 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro
RODO info obraz

Dbamy o Twoje bezpieczeństwo

Wykorzystujemy pliki cookies w celu zapewnienia optymalnego działania strony internetowej oraz ułatwienia Państwu korzystania z naszego serwisu. Pozwala to m.in. dostosować wygląd strony internetowej oraz reklamy do Państwa preferencji. Dane osobowe będą używane także do personalizacji reklam, a pliki cookie mogą być używane do reklam spersonalizowanych i niespersonalizowanych. Pliki cookies wykorzystujemy także w celach statystycznych. Zarządzać plikami coookies mogą Państwa z poziomu wykorzystywanej przeglądarki internetowej. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce Prywatności.