Reklama
Reklama

Dębiec: co z budową tunelu na Czechosłowackiej?

fot. Piotr Skowyra

Ze względu na rozwiązanie umowy z dotychczasowym wykonawcą modernizacji trasy kolejowej Poznań - Czempiń, konieczne jest ogłoszenie nowych przetargów na ukończenie robót. Prace obejmują m.in. budowę tunelu pod torami kolejowymi na ul. Czechosłowackiej na Dębcu. PKP PLK obecnie nie prowadzi tu robót. Czeka na rozstrzygnięcie przetargu.

W 2013 roku Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK podpisało umowę na modernizację linii kolejowej łączącej Czempiń z Poznaniem (to fragment trasy Wrocław - Poznań). Inwestycję za blisko miliard złotych (940 milionów - w tym około 80% z Unii Europejskiej) wykonuje konsorcjum firm FCC Construccion, AZVI i DECOMA.

Już wtedy informowaliśmy, że w ramach działań, które mają dostosować ponad 32-kilometrowy odcinek trasy kolejowej do prędkości 160 km/h, zaplanowano kluczową inwestycję z punktu widzenia mieszkańców Dębca. Nad ulicą Czechosłowacką pojawi się wiadukt kolejowy (ma powstać tunel w ciągu ulicy), dzięki któremu znacznie łatwiej będzie można się w tej okolicy poruszać samochodami.

W połowie lutego PKP PLK poinformowało, że zdecydowało się na rozwiązanie umowy z wykonawcą prac. - Umowa, zawarta w styczniu 2013 r., zakładała zakończenie prac w czerwcu 2015 roku. Obecne, 30 procentowe zaawansowanie zadania, nie gwarantuje terminowej realizacji projektu - informował w lutym Mirosław Siemienic z PKP PLK. - Zarządca infrastruktury przygotował plan naprawczy. Modernizowany odcinek został podzielony na trzy zadania. PLK ogłosi trzy zamówienia na prace budowlane, tak aby do końca 2015 r. zrealizować maksymalny zakres prac - dodał.

Gdy opublikowaliśmy tę informację, do naszej redakcji dotarło oświadczenie od wykonawcy inwestycji. - Oświadczenie PKP PLK jest nieskuteczne, a PKP PLK złożyło je najwyraźniej na skutek zażądania przez nas udzielenia FCC - AZVI - DECOMA gwarancji zapłaty oraz kategorycznej odmowy tolerowania sytuacji, w której PKP PLK uchyla się od pełnej zapłaty należnego FCC - AZVI - DECOMA wynagrodzenia - zmuszając nas do współfinansowania robót - można było przeczytać w oświadczeniu.

Wykonawca wskazywał też na liczne błędy popełnione na różnych etapach przez PKP PLK. Konsorcjum wyliczało, że: 1. W dniu rozpoczęcia robót PKP PLK nie dysponowało żadnym z 22 niezbędnych pozwoleń na budowę. 2. Projekt zakładał wycinkę 3000 drzew, a ostatecznie niezbędne było wycięcie ponad 41000 drzew, co znacząco opóźniło rozpoczęcie pracy na wielu odcinkach 3. Projekt zawierał wiele błędów, a wykonawca przesłał do inwestora 350 pytań w kwestiach technicznych, na wiele z nich odpowiedzi nie udzielono od 500 dni 4. Trudności we współpracy z podmiotami trzecimi. Urząd Miasta Poznania podjął się usunięcia kolizji w ciągu ulicy Czechosłowackiej z 20 miesięcznym opóźnieniem.

Jak wyjaśnia Zbigniew Wolny z PKP PLK, decyzja PKP PLK się nie zmieniła. Umowę z wykonawcą rozwiązano. - Ogłosiliśmy już przetarg na ukończenie trzech wiaduktów w ramach modernizowanej trasy. To priorytet. Chodzi o wiadukty w Mosinie, Łęczycy oraz na ul. Czechosłowackiej na poznańskim Dębcu. W przypadku tunelu na Dębcu z naszej strony nie odbywają się tam obecnie żadne prace. Planujemy, że rozstrzygnięcie przetargu odbędzie się w połowie maja, a wtedy prace zostaną wznowione - mówi Wolny. - W tej chwili prace prowadzi tu miasto - dodaje. Przypominamy, że budowa odbywa się we współpracy właśnie z miastem, które zajmuje się budową dróg dojazdowych do tunelu.

Kiedy modernizacja trasy, w tym budowa poznańskiego tunelu, dobiegnie końca? - Robimy wszystko, by prace ukończyć w tym roku - podkreśla Zbigniew Wolny równocześnie przyznając, że pewne opóźnienie oczywiście występuje. Nie wiadomo więc kiedy będzie można skorzystać z nowego rozwiązania komunikacyjnego na Dębcu.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Uwaga na oblodzenie! Jeszcze do 9.00 obowiązuje ostrzeżenie IMGW
4℃
-4℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
4.49 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro