Reklama

Odcinkowa kontrola prędkości w Wielkopolsce: pod Obornikami

fot. chidsey / freeimages.com
fot. chidsey / freeimages.com

Główny Inspektorat Transportu Drogowego w lutym ogłosił listę miejsc w Polsce, w których odbywać się będzie odcinkowa kontrola prędkości. Wówczas informowano, że w Wielkopolsce urządzenia staną na DK92 w gminie Tarnowo Podgórne. Sytuacja jednak się zmieniła.

W lutym pisaliśmy o liście lokalizacji, w których mają się pojawić pierwsze w Polsce stacjonarne urządzenia do odcinkowej kontroli prędkości. Nie będą to fotoradary ustawione w konkretnych miejscach na trasie (mierzą prędkość wyłącznie punktowo, a to uważane jest za ich wadę), a "bramki", dzięki którym służby dowiedzą się z jaką prędkością kierowca pokonuje dłuższy odcinek trasy. Jeśli pokona go za szybko - dostanie mandat. System będzie sprawdzał tablice rejestracyjne pojazdów wjeżdżających na kontrolowany odcinek, a także go opuszczających i wyliczy średnią prędkość auta na trasie.

Sanatorium Bałtyk w Kołobrzegu - bo Twoje zdrowie zasługuje na najlepszą opiekę. Blisko morza. Blisko zdrowia. Blisko Ciebie. Zarezerwuj już dziś! www.subaltyk.pl
REKLAMA


Na liście zaprezentowanej przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego kilka miesięcy temu pojawiła się jedna wielkopolska lokalizacja - 2,5-kilometrowy odcinek DK92 w gminie Tarnowo Podgórne. Lista została jednak zaktualizowana.

- W ramach prowadzonego drugiego postępowania cząstkowego na zakup urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości (oferty w ramach pierwszego postępowania musiały zostać odrzucone ze względów formalnych) pewnej modyfikacji uległa (w stosunku do pierwotnie wskazanych) lista lokalizacji - tłumaczy Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD. - Jedne odcinki zmieniły długość, inne zaś zostały zastąpione przez nowe fragmenty tras - dodaje. - Należy przy tym zaznaczyć, że wszystkie wybrane przez GITD lokalizacje, zarówno na potrzeby pierwszego, jak i drugiego postępowania cząstkowego, spełniały wszelkie wymogi formalne określone przepisami regulującymi zasady wyznaczania miejsc instalacji urządzeń rejestrujących.

Powodów zmian na liście jest wiele. - Oczywiście najważniejszym kryterium w typowaniu lokalizacji dla instalacji nowych urządzeń jest stan bezpieczeństwa. Bierzemy jednak pod uwagę również kwestie infrastrukturalne, planowane remonty dróg czy też dostęp do energii elektrycznej - wymienia. Co ważne, na całym kontrolowanym fragmencie trasy obowiązywać musi jednolite ograniczenie prędkości. - Lista lokalizacji zaprezentowana w wakacje jest najbardziej aktualna. Oczywiście nie wykluczamy, że mogą się jeszcze pojawić niewielkie zmiany - zaznacza Majchrzak.

W przypadku Wielkopolski odcinkowy pomiar prędkości ma się odbywać nie na terenie gminy Tarnowo Podgórne, a pod Obornikami. Urządzenia mają stanąć na około 1,5-kilometrowym fragmencie DK11. W lipcu przeprowadzano pierwsze testy urządzeń. - W toku testów nie byliśmy w stanie w pełni ocenić czy urządzenie będzie spełniać wszystkie nasze wymogi. W związku z tym musieliśmy unieważnić postępowanie. Ponownie zaprosiliśmy firmy do składania swoich ofert i w tej chwili jesteśmy na etapie testów jakościowych proponowanego nam sprzętu, który mamy nadzieję spełni nasze oczekiwania. Jeśli tak się stanie, będziemy mogli myśleć o kolejnych krokach, w tym o podpisaniu umowy - przyznaje Majchrzak.

Urządzenia pojawią się na trasach najwcześniej w drugim kwartale 2015 roku. - Inwestycja w bezpieczeństwo zawsze się opłaca. W innych krajach, w których zastosowano odcinkowy pomiar prędkości, wypadkowość w ciągu roku lub dwóch lat od zamontowania urządzeń spadała o 50, a nawet 85%. To bardzo dobry wynik - kończy.

W całym kraju odcinkowy pomiar prędkości stosowany ma być na 29 fragmentach tras. Aż dziewięć lokalizacji znajduje się w województwie mazowieckim, cztery w województwie śląskim, trzy w województwie łódzkim.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

23℃
16℃
Poziom opadów:
1.9 mm
Wiatr do:
20 km
Stan powietrza
PM2.5
9.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro