Reklama

Inwestor CH Posnania przebuduje rondo Rataje?

Blisko 170 milionów złotych ma kosztować przebudowa ronda Rataje. Taki wariant wybrano w ubiegłym roku. W czwartek pojawiła się informacja o częściowej przebudowie ronda przez inwestora centrum handlowego, zgodnie z innymi założeniami niż w wybranym wariancie. Zarząd Dróg Miejskich wyjaśnia, że inwestor przeprowadzi na rondzie tylko niewielkie prace.

W sierpniu ubiegłego roku ogłoszono, że miasto, podobnie jak wcześniej mieszkańcy, zdecydowało się na wybór piątego wariantu przebudowy ronda Rataje - najdroższego. Inwestycja ma pochłonąć 167 milionów złotych. Rozbudowa zgodna z wariantem nr 5 miałaby polegać na prowadzeniu ruchu tramwajowego, autobusowego, pieszego i rowerowego w poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch samochodowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1).

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Wariant przewiduje budowę torowiska tramwajowego, po którym równocześnie poruszałyby się autobusy oraz przejść naziemnych, które zapewnią dojścia oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Jagiellońskiego, planowanego CH Posnania oraz przystanku tramwajowego. Dodatkowo miałyby się tutaj pojawić ekrany akustyczne, które zminimalizowałyby uciążliwości związane z hałasem generowanym przez samochody, a także ułożono by tutaj tzw. cichą nawierzchnię.

Choć po przebudowanym rondzie mieliśmy pojechać wraz z zakończeniem budowy nowego centrum handlowego, wiele wskazuje na to, że do 2016 roku (a właśnie wtedy ma się zakończyć budowa Posnanii) rondo diametralnie nie zmieni wyglądu.

Początkowo planowano, że w kosztach znaczny udział będzie mieć firma budująca Posnanię (Apsys). Wtedy jednak zakładano, że inwestycja będzie znacznie tańsza. - Zdecydowaliśmy o podziale prac przy zachowaniu parytetu procentów - mówi Maciej Wróblewski, wiceprezes Apsys Polska. Wróblewski wyjaśnia, że jeśli wcześniej inwestor miał uczestniczyć w inwestycji o wartości 70 - 80 milionów złotych, dalej będzie to robić, ale z kwotą przeznaczoną pierwotnie na tańszy wariant.

W czwartek Głos Wielkopolski podał, że firma Apsys w trakcie budowy swojego centrum handlowego jednak przebuduje część ronda Rataje, ale wbrew założeniom wybranego przez miasto wariantu przebudowy. - Inwestor centrum handlowego planuje jedynie budowę dodatkowego pasa prawoskrętu z ulicy Krzywoustego w ulicę Jana Pawła II. Żadnych innych prac na rondzie Rataje inwestor przeprowadzać nie będzie - zapewnia Zarząd Dróg Miejskich dodając, że nie można tego nazwać "przebudową ronda".

Równocześnie ZDM wyjaśnia, że Apsys będzie musiał wykonać inne prace drogowe w okolicy Posnanii. To m.in. przebudowa wschodniej nitki ulicy Jana Pawła II pomiędzy rondem Rataje i ulicą Kórnicką, budowa trzeciego pasa ruchu na ulicy Jana Pawła II pomiędzy ulicą Kórnicką i rondem Śródka, budowa części dróg na Łacinie, a także przebudowa ulicy Krzywoustego tak, by mogła obsłużyć nowe centrum handlowe.

I choć ZDM zapewnia, że stara się maksymalnie minimalizować utrudnienia w ruchu związane z remontami dróg, kierowcy i tak będą musieli się przygotować na poważne komplikacje w rejonie ronda Rataje.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
19.30 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro