Reklama
Reklama

Przygotowują teren pod CH Łacina: wywrotki rozjeżdżają rondo Rataje

fot. czytelnik
fot. czytelnik

Od momentu rozpoczęcia budowy centrum handlowego Łacina na rondzie Rataje i w jego okolicy można zobaczyć dziesiątki wywrotek jadących po ziemię na teren budowy lub z niej wyjeżdżających. Obsługa komunikacyjna tej inwestycji nie powinna się jednak odbywać tą trasą.

Do tego, że rondo Rataje jest w fatalnym stanie nie trzeba nikogo przekonywać. Węzeł komunikacyjny czeka na przebudowę od lat i wciąż nie wiadomo kiedy znajdą się pieniądze na ten cel. Tymczasem ruszyła budowa centrum handlowego Łacina w sąsiedztwie ronda i... zrobiło się tutaj tłoczniej niż zwykle.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


- Każdego dnia, około 7.00 i 15.00, na rondzie Rataje widuję nie jedną czy dwie ciężkie wywrotki, ale znacznie większą ich liczbę - pisze nasz czytelnik. - Kto tego pilnuje? Przecież takie samochody dodatkowo niszczą już zniszczoną nawierzchnię na rondzie. Nie wspominając o korkowaniu tej trasy - dodaje.

- Zarząd Dróg Miejskich uzgodnił warunki obsługi komunikacyjnej placu budowy Centrum Handlowego Łacina w Poznaniu. Wyznaczono kilka tras i określono godziny poruszania się pojazdów ciężarowych - wyjaśniała nam w ubiegłym tygodniu Dorota Wesołowska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.

Zgodnie z ustaleniami ZDM i inwestora: od żwirowni pojazdy mogą poruszać się w godzinach 6.00 - 20.00 ulicami Babicką, Głuszyna, Starołęcką, Hetmańską, Żegrze, Wiatraczną i Inflancką, od Lubonia muszą jechać autostradą A-2 przez węzeł przy Dolnej Wildzie, dalej ulicami Krzywoustego, Wiatraczną, Inflancką do zjazdu na teren budowy (od 6.00 do 20.00). Od Komornik mają jeździć autostradą A-2, dalej ulicami Krzywoustego, Wiatraczną, Inflancką do wjazdu na teren budowy (6.00 - 20.00). Wyjazd z budowy od strony ul. Inflanckiej powinien się odbywać ulicami Bobrzańską, Krzywoustego, autostradą A-2 zjazdem na węźle przy ul. Dolna Wilda lub przy ul. Głogowskiej (6.00 - 20.00).

Tymczasem w godzinach 20.00 - 6.00 dojazd na budowę powinien się odbywać ulicami Starołęcką, Zamenhofa, Jana Pawła II. Wyłącznie w tych samych godzinach ciężarówki mogą opuszczać budowę wyjazdem z ul. Krzywoustego na wysokości Pleszewskiej i kierować się na rondo Rataje, Zamenhofa oraz Starołęcką.

Na rondzie Rataje ciężkie auta związane z budową Łaciny powinny więc pojawiać się wyłącznie w godzinach wieczornych, nocami i przed 6.00 rano. Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki przyznaje jednak, że policja nie wie jakie są ustalenia inwestora i ZDM, a w związku z tym nie może reagować.

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o wywrotce, które pojawiła się na ulicy Milczańskiej, a nie powinno jej tam być - podobnie jak na rondzie Rataje. Wówczas firma Colas Polska przygotowała specjalne oświadczenie z przeprosinami mieszkańców i informacją, że kierowca pojazdu... się pomylił.

W przypadku zdjęć z ronda Rataje trudno jest jednak mówić o pomyłce. Wywrotki poruszają się tędy jedna za drugą. - Każdy z pojazdów obsługujących inwestycję ma pozwolenie na poruszanie się po mieście i nie łamie przepisów - mówi Aleksander Rosa reprezentujący Apsys, inwestora CH Łacina. - W tej chwili trwa przygotowywanie terenu pod budowę obiektu, a to zakłada także budowę drogi dojazdowej od strony ulicy Inflanckiej. Budowa drogi trwa i ma się zakończyć do 15 lipca - dodaje.

Samochody, które obecnie widać na rondzie Rataje, według inwestora służą przede wszystkim do obsługi właśnie budowanej drogi dojazdowej. - Gdy ta droga powstanie, będziemy mogli realizować w całości postanowienia uzgodnione z Zarządem Dróg Miejskich. Do tego czasu ciężkie pojazdy na rondzie będą się pojawiać w minimalnym wymiarze, ale im szybciej ukończona zostanie budowa drogi dojazdowej, tym szybciej będzie można na nią przenieść ruch - zaznacza.

Dodatkowo Rosa podkreśla, że główny wykonawca inwestycji na podstawie umowy z ZDM ma obowiązek usunąć ewentualne uszkodzenia z ulic, po których poruszać się będą pojazdy obsługujące inwestycję. - Jeżeli Zarząd Dróg Miejskich wskaże, że na rondzie czy na innej ulicy pojawiły się zniszczenia w wyniku przejazdu "naszych" samochodów, wykonawca musi je usunąć.

- Przepraszamy mieszkańców za utrudnienia i prosimy o wyrozumiałość. Skupiamy się obecnie na budowie drogi dojazdowej. Gdy ta zostanie ukończona, obsługa komunikacyjna inwestycji odbywać się będzie według ustaleń z Zarządem Dróg Miejskich - kończy Rosa.

Mieszkańcy i kierowcy muszą się więc uzbroić w cierpliwość.

Centrum handlowe Łacina ma być gotowe w 2016 roku. Wstępnie skomercjalizowano je na poziomie około 80%. Znajdą się tutaj sklepy m.in. Leroy Merlin, Carrefour, Zara, H&M, Reserved, a także Multikino. Łącznie będzie tu 220 butików, 40 wielkopowierzchniowych i średniopowierzchniowych sklepów, 40 restauracji i kawiarni, a także 3300 miejsc parkingowych.

W trakcie budowy na terenie CH Łacina pracować będzie nawet 3000 osób, a po otwarciu obiektu - około 3500 osób.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-2℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
17.80 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro