Poszerzą Strefę Tempo 30. Pierwsze zmiany w tym roku
Od 1 lipca 2013 roku w centrum Poznania obowiązuje Strefa Tempo 30. Zarząd Dróg Miejskich chce ją rozszerzyć o dwie podstrefy. Chodzi o obszar ograniczony ulicami - al. Marcinkowskiego, Solna, Wolnica, Małe Garbary, Garbary, Królowej Jadwigi, Ratajczaka i Świętym Marcinem. Część zmian ma zostać wprowadzona w tym roku.
Od 1 lipca ubiegłego roku w centrum Poznania (na terenie pomiędzy al. Niepodległości i Marcinkowskiego oraz ulicami Solną i Święty Marcin) działa zapowiadana od dawna Strefa Tempo 30. Strefa pierwotnie miała zostać wprowadzona w centrum do końca wakacji 2011 roku. Później mówiono o jesieni, następnie Zarząd Dróg Miejskich chciał zdążyć przed Euro 2012. Kolejnym terminem był grudzień 2012.
Ostatecznie strefa, a tym samym zmiany w organizacji ruchu jakie powoduje, zaczęła działać na początku ubiegłorocznych wakacji. Pochłonęła około 4 milionów złotych. Jej najważniejszymi elementami są kontrapasy dla rowerzystów, znaki ograniczające prędkość do trzydziestki, wyniesione skrzyżowania, a także elementy zwężające jezdnię i skrzyżowania równorzędne. W ramach inwestycji w centrum Poznania pojawiły się m.in. elementy małej infrastruktury - ławki czy stojaki rowerowe. Bardzo istotne jest również to, że w strefie wprowadzono skrzyżowania równorzędne. Oznacza to, że trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdowi zbliżającemu się z prawej strony.
- Są elementy, które na pewno można poprawić - mówi Zbigniew Burkietowicz z Rady Osiedla Stare Miasto. - Z budżetu naszego osiedla przeznaczamy 70 tysięcy złotych na to, by przeprowadzić prace na obszarze, w którym Strefa Tempo już obowiązuje - dodaje. - Nam zależy nie tylko na rowerzystach, ale też na pieszych i na tym, by zastosowano na terenie strefy małą architekturę.
Zarząd Dróg Miejskich w środę ogłosi szczegóły związane z rozszerzeniem Strefy Tempo 30 o kolejne obszary. Jest to teren objęty ulicami: Solną, Wolnica, Małe Gabary, Garbary, Zieloną, Podgórną, Aleje Marcinkowskiego oraz Ratajczaka, Święty Marcin, Aleje Marcinkowskiego, Podgórną, Zieloną, Garbary, Królowej Jadwigi.
- Mieszkańcy i organizacje już w ubiegłym roku zgłaszały swoje uwagi do wstępnej koncepcji. Wpłynęło ich około 30. Dotyczą m.in. wprowadzenia elementów infrastruktury, które rzeczywiście wprowadzą spowolnienie ruchu na tym obszarze - zaznacza Burkietowicz. - Projekt samej rozszerzonej strefy trafił do nas w marcu i my właściwie przygotowujemy się teraz do tego, by przeprowadzić konkretne konsultacje w tej sprawie - zaznacza.
Zgodnie z założeniami wprowadzenie Strefy Tempo 30 ma zapewnić korzystne warunki dla ruchu pieszego i rowerowego przy ograniczeniu ruchu samochodowego do minimum. Organizacja ruchu ma uwzględniać wysokie walory kulturowe, turystyczne, przestrzenne analizowanego obszaru.
- Rozwiązania, które nie będą wzbudzać kontrowersji, chcemy wprowadzić jeszcze w tym roku - tłumaczy Andrzej Billert z Zarządu Dróg Miejskich. - W przypadku tych, które wymagają szerszej dyskusji zostawimy czas na to, aby ją przeprowadzić. Chcemy po prostu zastanowić się szerzej nad tym, jak powinny wyglądać ulice na Starym Mieście pamiętając przy tym o interesach mieszkańców. Jedni mogą chcieć ograniczenia liczby miejsc parkingowych, a inni mogą uważać, że ich likwidacja będzie złym posunięciem. Musimy też pamiętać o szpitalach, które znajdują się na terenie strefy. To skomplikowany projekt i na pewno nie zapomnimy o konsultacjach - zaznacza.
Więcej o rozszerzeniu Strefy Tempo 30 w Otwartej Antenie w Telewizji WTK o 20.35.
Najpopularniejsze komentarze