Reklama
Reklama

Kolejne przystanki wiedeńskie w Poznaniu: gdzie powstaną?

Koncepcja przystanku wiedeńskiego | fot. ZTM - archiwum
Koncepcja przystanku wiedeńskiego | fot. ZTM - archiwum

Początkowo planowano, że będzie kosztować 250 tysięcy złotych - zostanie wybudowany za ponad 300 tysięcy. Miał powstać w 2013 roku - pojawi się dopiero wiosną tego roku. Mowa o pierwszym przystanku wiedeńskim w naszym mieście. Kolejne również mają powstać w tym roku.

- Przystanek wiedeński na ulicy Gwarnej miał powstać już w drugiej połowie 2013 roku - mówi Mariusz Wiśniewski, radny PO. - Gdy dowiedziałem się, że tak się nie stanie, zacząłem wypytywać co jest powodem opóźnienia - dodaje. - Zarząd Dróg Miejskich tłumaczy się tym, że pojawił się problem ze znalezieniem projektanta, który przygotowałby projekt przystanku. Nie jestem ekspertem i może rzeczywiście był jakiś problem z zaprojektowaniem tego przystanku. Drugim powodem było to, że żadna firma nie zgłosiła się do pierwszego przetargu na wykonanie inwestycji - wyjaśnia.

Już w piątek pisaliśmy, że Zarządowi Dróg Miejskich w grudniu udało się podpisać umowę z wykonawcą prac. Inwestycję będzie prowadzić PUH BUD-BRUK za ponad 300 tysięcy złotych. - Ta kwota przekracza założone środki finansowe na ten cel. Przystanek miał bowiem kosztować około 250 tysięcy złotych. Być może skomplikowanie projektu wymaga większych nakładów finansowych. To jest środek miasta, pod ziemią poprowadzone są instalacje, które często nawet nie są zaznaczone na planach. A to komplikuje sprawę - mówi Wiśniewski.

Przystanek ma być gotowy do maja 2014 roku. Zgodnie z projektem jezdnia, po której piesi wchodzą do tramwaju, miałaby zostać podniesiona na wysokość 22 centymetrów powyżej główki szyny tramwajowej. Wjazd i zjazd na wyniesioną jezdnię ma się natomiast odbywać po rampie długości 3,7 m o pochyleniu 6%. Peron zostanie wydzielony obrzeżem kamiennym. Ma mieć 45 metrów długości i zostanie wykonany z płyt granitowych oraz kostki betonowej.

Będą kolejne

W tegorocznym budżecie zapisano 600 tysięcy złotych na budowę kolejnych przystanków wiedeńskich w Poznaniu. Z prostych obliczeń wynika, że za taką kwotę mogą powstać dwa takie przystanki. - Zarząd Transportu Miejskiego wybrał 21 punktów w mieście, w których mogłyby powstać takie przystanki. 6 z tych lokalizacji to najpoważniejsi kandydaci - tłumaczy Wiśniewski.

Przystanki wiedeńskie mogłyby powstać na ulicy Strzeleckiej (I - przy Kupcu Poznańskim w kierunku pl. Wolności oraz II - przy ulicy Łąkowej w kierunku AWF), na ulicy 28 Czerwca 1956 (dwa przy szpitalu ortopedycznym), oraz dwa na Jeżycach w pobliżu Rynku Jeżyckiego (I za skrzyżowaniem z ul. Prusa w kierunku mostu Teatralnego i II - na ul. Kraszewskiego w kierunku Zwierzynieckiej). - W przypadku Wildy może być jednak problem, ponieważ odległość między torowiskiem, a krawężnikiem jest niewielka - zauważa Wiśniewski. - Ale oczywiście jest to jeszcze sprawa do przeanalizowania - kończy.

Prawdopodobnie w lutym dowiemy się, które przystanki zostaną wybudowane w tym roku.

Czy tzw. przystanki wiedeńskie ułatwiające pasażerom wsiadanie do pojazdów MPK, powinny być budowane w Poznaniu?

  • 0%
  • 0%
  • 0%

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

9℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
10 km
Stan powietrza
PM2.5
28.63 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro