Wstydliwy problem pacjentów u fryzjera
Osoby z problemami dermatologicznymi boją się wizyty u fryzjera czy kosmetyczki. W całym kraju działa prawie 150 specjalistycznych salonów urody, mających służyć takim właśnie klientom. W Poznaniu jest ich siedem.
Osoby zdrowe nie mają pojęcia, jakie katusze przechodzą pacjenci dermatologiczni przed zwykłą wizytą u fryzjera. - Tak się wstydzę, że włosy zawsze obcinam sama - wyjaśnia pacjentka z łuszczycą. - Wychodzi różnie... Ale to lepsze niż wizyta u fryzjera - dodaje. Choć choroba nie jest zakaźna, łuszczący się czerwony naskórek potrafi budzić przerażenie.
W ramach ogólnopolskiego Programu "Derma Friendly - W trosce o skórę" budowana jest ogólnopolska mapa salonów pielęgnacji urody przyjaznych osobom z chorobami dermatologicznymi. W całym kraju przeprowadzono cykl szkoleń dla fryzjerów, kosmetyczek i manicurzystów. Uczyli się oni, w jaki sposób rozmawiać z klientami, cierpiącymi na choroby skórne. Na internetowej mapie salonów z certyfikatem "Derma Friendly" jest już blisko 150 placówek z całej Polski.
Projekt realizowany jest m.in. przez Unię Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i Polskie Towarzystwo Dermatologiczne.
Więcej informacji i mapy salonów przyjaznych osobom ze schorzeniami dermatologicznymi - na stronie www.dermafriendly.pl
Oto rady, z których skorzystać powinna osoba z problemem skórnym podczas wizyty u fryzjera czy kosmetyczki:
1. Opowiedz na czym polega Twój problem. Im dokładniej go wyjaśnisz, tym lepiej będziesz zrozumiana(-y).
2. Przekazuj jasne i proste informacje.
3.Czasem warto powtórzyć najważniejsze informacje.
4. Nie wstydź się choroby - pamiętaj, że osoby przeszkolone znają już problemy dermatologiczne.
5. W niektórych sytuacjach usługodawca może odmówić wykonania zabiegu. Ma do tego prawo.
6. Relacje oparte na zaufaniu tworzone są indywidualnie. Jeżeli nie czujesz się bezpiecznie w zaistniałej relacji - nie musisz jej kontynuować.
7. Wyrażaj wprost nie tylko swoje opinie, ale również swoje odczucia emocjonalne.
8. W świadczeniu usług nie ma osób lepszych i gorszych, każdy klient jest równie ważny.
9. Uśmiechaj się, a inni odwzajemnią Twój uśmiech.