MPK: linia nr 9 ma 100 lat. Pojedziesz historyczną bimbą
W 2013 roku mija 100 lat od uruchomienia linii tramwajowej numer 9 w naszym mieście. Z tej okazji w niedzielę na trasę wyjechały historyczne bimby.
Dokładnie 7 października minęło 100 lat od pierwszego kursu tramwaju na linii nr 9 w Poznaniu. 100 lat temu "dziewiątki" nie kursowały jednak na Dębiec. Trasa bimb na tej linii prowadziła z Rynku Wildeckiego ulicami Bittera (dzisiejsze Wierzbięcice), Colomba (dzisiejsza Matyi), przez most Dworcowy, Głogowską i Buddego (dzisiejsza Roosevelta) aż do mostu Teatralnego. - 18 października 1913 roku trasę linii nr 9 przedłużono do Sołacza, a koniec trasy znajdował się na wysokości placu Spiskiego, gdzie ustawiono poczekalnię dla pasażerów (dziś zabytkowy zielony budynek stojący u zbiegu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej). Końcówkę trasy razem z poczekalnią dla pasażerów przeniesiono do skrzyżowania z ul. Wołyńską w 1924 roku - wyjaśniają członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
W kolejnych latach trasę nieznacznie modyfikowano. - Ciekawostką jest to, że w 1935 roku "dziewiątkę" na Sołaczu wspomogła "jedenastka", która kursowała do nowo powstałej pętli na Winiarach. Obie linie nr 9 i 11 funkcjonowały naprzemiennie z częstotliwością kursów co 20 minut, jednak cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że mieszkańcy Sołacza słali do dyrekcji Poznańskiej Kolei Elektrycznej liczne wnioski o zwiększenie częstotliwości kursów na co 10 minut na linii nr 9 łączącej Sołacz z Centrum - dodają.
Na pętlę Piątkowska "dziewiątka" zaczęła dojeżdżać tuż po oddaniu nowej trasy tramwajowej pomiędzy Winiarami i właśnie pętlą Piątkowska w 1980 roku. Rok później trasę linii wydłużono z pętli przy dzisiejszej ulicy Traugutta aż do Dębca. - Przez wszystkie 100 lat funkcjonowania trasa linii nr 9 nierozerwalnie związana była z Sołaczem i Śródmieściem, a przez większość lat również z Wildą.
Aby uczcić 100-lecie linii nr 9 Klub Miłośników Pojazdów Szynowych oraz MPK zapraszają na przejazd trasą w historycznych bimbach. W niedzielę jeszcze do 17.00 na linii nr 9 można się przejechać historycznymi tramwajami obsługiwanymi przez członków KMPS. - Będą to: skład wagonów N+ND z lat 1949 i 1950 oraz przegubowych tramwajów 102N z 1969 roku oraz 102Na z 1973 roku. Na pokładzie tramwajów będzie można przypomnieć sobie jaki tabor przez lata kursował na "dziewiątkach" i przy okazji wesprzeć kwestę prowadzoną przez Klub Miłośników Pojazdów Szynowych na rzecz ratowania historii tramwajów w Poznaniu - kończą członkowie KMPS.
Najpopularniejsze komentarze