Franowo: PKP CARGO ukończyło nowoczesny terminal za 25 mln złotych
25 milionów złotych kosztowała budowa nowoczesnego terminala kontenerowego na poznańskim Franowie. W środę obiekt został oddany do użytku. Nowy terminal jest pierwszą częścią Centrum Logistycznego Poznań - Franowo.
Obiekt powstał przy współfinansowaniu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to największa do tej pory inwestycja PKP Cargo na rynku intermodalnym. Terminal kontenerowy jest pierwszym etapem prac przy budowie Centrum Logistycznego na poznańskim Franowie.
Obiekt oddano do użytku w środę, 18 grudnia. - Lista atutów tego obiektu jest bardzo długa: to nowoczesny i jeden z największych terminali w grupie PKP CARGO, leży na szlaku komunikacyjnym Wschód-Zachód, blisko autostrady A2, blisko lotniska i wielkich centrów logistycznych zlokalizowanych w pobliżu - wymienia Adam Purwin, p.o. prezesa PKP CARGO. - Nie bez znaczenia jest także siła gospodarcza regionu, możliwości jakie Wielkopolska oferuje inwestorom, a więc naszym potencjalnym klientom - dodaje.
Terminal ma ponad 20 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i początkowo będzie obsługiwać 11 tysięcy kontenerów rocznie. Docelowo ta liczba ma wzrosnąć do 26 tysięcy kontenerów w skali roku. Obsługiwane tu będą ładunki kontenerowe transportowane koleją i samochodami.
W ramach inwestycji wybudowano także zupełnie nowy układ torowy z torami załadunkowymi i wyładunkowymi. Łączna długość torów to 1570 metrów. Powstały tu także droga dojazdowa, stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych i cała infrastruktura niezbędna do obsługi obiektu. Kupiono również specjalne urządzenia przeładunkowe o udźwigu do 45 ton.
Według PKP CARGO nowy terminal, a docelowo całe Centrum Logistyczne, mają korzystnie wpłynąć na sytuację ekologiczną. - Mniejsza ilość kontenerów będzie przewożona przez transport drogowy. Obniżą się także koszty napraw dróg, ulegających szybszemu zniszczeniu przez ponadnormatywnie obciążone samochody ciężarowe. Lepsza jakość nawierzchni arterii drogowych w konsekwencji przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa ich użytkowników - wyjaśnia PKP CARGO.
Obiekt powstał w pobliżu wiaduktu Franowo. Wykonawcą prac była firma SKANSKA.