Poznań: dwie kawiarenki tramwajowe od maja w mieście?
Być może od maja przyszłego roku poznaniacy będą mogli napić się kawy w pierwszych w naszym mieście kawiarenkach tramwajowych. Tramwaj typu N może stanąć przy ulicy Zielonej, a Helmut w pobliżu ronda Rataje.
Na początku września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zaprosiło wszystkich chętnych do składania ofert w sprawie nabycia wagonu tramwajowego z przeznaczeniem na kawiarenkę. Zamierzeniem MPK była sprzedaż starych wagonów za symboliczną kwotę, by jak najbardziej ułatwić inwestorowi działanie.
Do sprzedania przeznaczonych jest pięć wagonów - dwa typu N o długości 10,4 m, szerokości 2 metrów i wysokości 3 metrów, wagon typu 105Na (przyczepa czynna) o długości 13,5 m, wysokości 3 metrów i szerokości 2,4 m, wagon typu 105Na (sterujący) o takich samych wymiarach jak przyczepa czynna oraz wagon typu GT8 (Helmut) o długości 25 metrów, wysokości 3 metrów i szerokości 2,3 m. Wagony pozbawione będą elementów jezdnych - m.in. silnika, hamulców, a także elementów niebezpiecznych jak np. oleje i akumulatory. Inwestor będzie musiał przeprowadzić metamorfozę wagonu nadając mu na przykład oryginalne barwy.
W październiku informowaliśmy, że chętnych na stworzenie kawiarenek w poznańskich tramwajach jest ośmiu. Propozycje oceniała specjalna komisja składająca się m.in. z przedstawicieli MPK, Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych oraz komisji rewitalizacji Rady Miasta. - Jeden projekt wyróżniał się na tle innych i został wybrany jako ten zwycięski - mówi Mariusz Wiśniewski, szef komisji rewitalizacji. - Zakłada ustawienie dwóch tramwajowych kawiarenek - tramwaju typu N przy ulicy Zielonej oraz "Helmuta" w pobliżu ronda Rataje - dodaje.
Co zrozumiałe, inwestor chce, by kawiarenki były opłacalne stąd propozycja ustawienia bimb w dwóch miejscach. - Propozycja ronda Rataje wyszła od samego inwestora i uważam, że jest dobra. Tramwaj oczywiście nie stałby na torowisku, bo jeżdżą tam tramwaje. Miałby zostać ustawiony w pobliżu dworca autobusowego, gdzie każdego dnia występuje duży potok pasażerów - zaznacza. - Lokalizacją przy ulicy Zielonej byli zainteresowani praktycznie wszyscy inwestorzy. To przecież centrum miasta, więc zainteresowanie nikogo nie dziwi.
Być może pojawi się i trzecia tramwajowa kawiarenka w mieście. - Osoba, która zajęła drugie miejsce w konkursie na projekt kawiarenki być może zdecyduje się na ustawienie wagonu typu N w pobliżu parku Marcinkowskiego. Konkretniej na ulicy Towarowej. Nie jest to jednak nic pewnego. Potencjalnie uważam taką lokalizację za korzystną. W okolicy znajdują się uczelnie, powstał apartamentowiec, a więc klientów nie powinno brakować - tłumaczy Wiśniewski.
Szef komisji rewitalizacji nie zdradza obecnie kim jest inwestor planujący ustawienie tramwajów przy Zielonej i rondzie Rataje. - To miłośnik komunikacji, któremu zależy na tym, by dać tym tramwajom drugie życie. Chce nie tylko prowadzić kawiarnie, ale też organizować w tramwajach wydarzenia kulturalne, wystawy. Z optymizmem podchodzę do tego tematu i wierzę, że kawiarenki ostatecznie powstaną i od maja będzie można je odwiedzić. Chcemy, żeby ten pomysł wreszcie doczekał się realizacji. Współpraca z MPK w tym zakresie odbywa się wzorowo i życzę innym miejskim instytucjom, by z takim zapałem podchodziły do działań w mieście - kończy.