Reklama

Poznań: dwie kawiarenki tramwajowe od maja w mieście?

Kawiarenka tramwajowa w Pradze | fot. jahania
Kawiarenka tramwajowa w Pradze | fot. jahania

Być może od maja przyszłego roku poznaniacy będą mogli napić się kawy w pierwszych w naszym mieście kawiarenkach tramwajowych. Tramwaj typu N może stanąć przy ulicy Zielonej, a Helmut w pobliżu ronda Rataje.

Na początku września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zaprosiło wszystkich chętnych do składania ofert w sprawie nabycia wagonu tramwajowego z przeznaczeniem na kawiarenkę. Zamierzeniem MPK była sprzedaż starych wagonów za symboliczną kwotę, by jak najbardziej ułatwić inwestorowi działanie.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Do sprzedania przeznaczonych jest pięć wagonów - dwa typu N o długości 10,4 m, szerokości 2 metrów i wysokości 3 metrów, wagon typu 105Na (przyczepa czynna) o długości 13,5 m, wysokości 3 metrów i szerokości 2,4 m, wagon typu 105Na (sterujący) o takich samych wymiarach jak przyczepa czynna oraz wagon typu GT8 (Helmut) o długości 25 metrów, wysokości 3 metrów i szerokości 2,3 m. Wagony pozbawione będą elementów jezdnych - m.in. silnika, hamulców, a także elementów niebezpiecznych jak np. oleje i akumulatory. Inwestor będzie musiał przeprowadzić metamorfozę wagonu nadając mu na przykład oryginalne barwy.

W październiku informowaliśmy, że chętnych na stworzenie kawiarenek w poznańskich tramwajach jest ośmiu. Propozycje oceniała specjalna komisja składająca się m.in. z przedstawicieli MPK, Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych oraz komisji rewitalizacji Rady Miasta. - Jeden projekt wyróżniał się na tle innych i został wybrany jako ten zwycięski - mówi Mariusz Wiśniewski, szef komisji rewitalizacji. - Zakłada ustawienie dwóch tramwajowych kawiarenek - tramwaju typu N przy ulicy Zielonej oraz "Helmuta" w pobliżu ronda Rataje - dodaje.

Co zrozumiałe, inwestor chce, by kawiarenki były opłacalne stąd propozycja ustawienia bimb w dwóch miejscach. - Propozycja ronda Rataje wyszła od samego inwestora i uważam, że jest dobra. Tramwaj oczywiście nie stałby na torowisku, bo jeżdżą tam tramwaje. Miałby zostać ustawiony w pobliżu dworca autobusowego, gdzie każdego dnia występuje duży potok pasażerów - zaznacza. - Lokalizacją przy ulicy Zielonej byli zainteresowani praktycznie wszyscy inwestorzy. To przecież centrum miasta, więc zainteresowanie nikogo nie dziwi.

Być może pojawi się i trzecia tramwajowa kawiarenka w mieście. - Osoba, która zajęła drugie miejsce w konkursie na projekt kawiarenki być może zdecyduje się na ustawienie wagonu typu N w pobliżu parku Marcinkowskiego. Konkretniej na ulicy Towarowej. Nie jest to jednak nic pewnego. Potencjalnie uważam taką lokalizację za korzystną. W okolicy znajdują się uczelnie, powstał apartamentowiec, a więc klientów nie powinno brakować - tłumaczy Wiśniewski.

Szef komisji rewitalizacji nie zdradza obecnie kim jest inwestor planujący ustawienie tramwajów przy Zielonej i rondzie Rataje. - To miłośnik komunikacji, któremu zależy na tym, by dać tym tramwajom drugie życie. Chce nie tylko prowadzić kawiarnie, ale też organizować w tramwajach wydarzenia kulturalne, wystawy. Z optymizmem podchodzę do tego tematu i wierzę, że kawiarenki ostatecznie powstaną i od maja będzie można je odwiedzić. Chcemy, żeby ten pomysł wreszcie doczekał się realizacji. Współpraca z MPK w tym zakresie odbywa się wzorowo i życzę innym miejskim instytucjom, by z takim zapałem podchodziły do działań w mieście - kończy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
21.90 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro