Kolej: od niedzieli zmiany w rozkładach jazdy
W najbliższą niedzielę zmieni się rozkład jazdy pociągów. Zmiany czekają również pasażerów poruszających się po Wielkopolsce. Kolejne modyfikacje pojawią się w przyszłym roku - wówczas dworzec Poznań Główny ma się stać centrum przesiadkowym ułatwiającym podróże pasażerom.
Między innymi Koleje Wielkopolskie i PKP InterCity wprowadzają zmiany w swoich rozkładach jazdy od najbliższej niedzieli. - Pociągi spółki Koleje Wielkopolskie będą jeździły na odcinku pomiędzy Poznaniem a Gnieznem. Będzie to 10-11 par w zależności od dni kursowania - mówi Marek Nitkowski, członek zarządu Kolei Wielkopolskich. - Dodatkowo pojawi się jedna para do Mogilna. Trasy będą obsługiwane przez Elfy i zmodernizowane elektryczne zestawy - dodaje.
Nie jest to jedyna zmiana. Pociągi Kolei Wielkopolskich mają jeździć szybciej. - Pociągi kursujące pomiędzy Zbąszynkiem i Kutnem oraz Poznaniem i Gnieznem mają jeździć z prędkością 130 km/h. Do Zbąszynka czy Konina mają jechać z prędkością 160 km/h - wyjaśnia Nitkowski.
Zmiany pojawią się także w funkcjonowaniu PKP InterCity. - Przewoźnik podniesie standard podróży na linii Przemyśl - Kraków - Katowice - Wrocław - Poznań - Szczecin wprowadzając 14 składów zestawionych wyłącznie ze zmodernizowanych wagonów. Dostępnych będzie też więcej wagonów przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz restauracyjnych - wyjaśnia PKP InterCity.
Jeszcze nie w grudniu, ale w marcu przyszłego roku prawdziwa rewolucja ma się odbyć na dworcu Poznań Główny. Dworzec ma się stać centrum przesiadkowym dla pasażerów. - Od 9 marca przyszłego roku w stolicy Wielkopolski obowiązywać będzie dobrze zaprojektowany i czytelny system przesiadkowy. Przewoźnik zaoferuje pasażerom dogodne skomunikowanie z Wrocławiem, Warszawą, Gdynią, Szczecinem oraz Trójmiastem, czy Berlinem. Podróżni będą mieć od 5 do 20 minut na zmianę składu - dodaje.
Najważniejsze zmiany na liniach przechodzących przez Poznań (źródło PKP InterCity):
Warszawa-Poznań-Frankfurt /Zielona Góra/Szczecin
- czas przejazdu najszybszych połączeń do Poznania będzie wynosił nadal ok. 2:30
- nowe połączenie o najwyższym standardzie w relacji Warszawa-Zielona Góra-EIC Lech
- EIC Lech pokona trasę do Zielonej Góry w rekordowym czasie 3:59 tj. 48 minut szybciej niż obecnie kursujące tam pociągi
- 16 par połączeń regularnych na odcinku Warszawa-Poznań; 15 w porze dziennej, 1 w porze nocnej
- nowy pociąg EIC Słowacki w relacji Warszawa-Poznań-Warszawa;
- pociągi kursować będą z Warszawy w godz. 5:55-18:55 co godzinę (oprócz 11:55) oraz dodatkowo o 5:15 i 16:30
- pociąg EN Jan Kiepura do Amsterdamu na odcinku Warszawa-Berlin-Warszawa kursował będzie w połączeniu z EIC Berlin-Warszawa-Express
- wycofanie z oferty poc. TLK Lubuszanin rel. Warszawa-Zielona Góra / Gorzów Wielkopolski-Warszawa - uruchomienie nowego szybkiego połączenia EIC Lech do/z Zielonej Góry; połączenie do Gorzowa Wielkopolskiego zapewni grupa wagonów kursująca w nocnym pociągu TLK Szczecinianin
- połączenia do Szczecina zapewnią nadal 2 pary pociągów EIC oraz 3 pary pociągów TLK, pociąg EIC Bolesław Prus będzie odjeżdżał ze Szczecina 60 minut wcześniej; najszybszy pociąg EIC pokona trasę do Szczecina w czasie 5:13, przy obecnych 5:25
Poznań-Inowrocław-Olsztyn
Poznań-Inowrocław-Bydgoszcz-Trójmiasto
- 3 pary połączeń z Bydgoszczy do Trójmiasta o najwyższym standardzie- EIC Kaszub, EIC Artus, EIC Neptun
- pociąg TLK Czartoryski będzie kursował w wydłużonej relacji do/z Gdyni, zastępując TLK Wieniawski
- pociąg TLK Bachus będzie kursował w relacji Gdynia - Zielona Góra z grupą wagonów relacji Gdynia-Wrocław, dzięki czemu zapewni kolejne (trzecie) bezpośrednie połączenie Trójmiasta z Wrocławiem
- najszybsze połączenie w relacji Poznań Gł-Gdańsk Gł. będzie realizowane w czasie 3:06 przy 3:17 w aktualnym rozkładzie jazdy
Wrocław-Poznań-Szczecin
- zwiększenie liczby połączeń na odcinku Wrocław Gł.-Poznań Gł. z 8 do 11 par, pociągi będą kursować w porze dziennej zasadniczo co 2h
- uruchomienie 3 połączeń kategorii TLK zestawionych z wagonów o najwyższym standardzie TLK Barnim rel. Poznań-Szczecin-Wrocław, TLK Szkuner rel. Wrocław-Szczecin-Wrocław, TLK Kossak rel. Przemyśl-Szczecin-Przemyśl. Wagony pochodzą z projektu modernizacji 68 wagonów dla trasy Przemyśl-Szczecin;
- zwiększenie z 2 do 3 par bezpośrednich pociągów TLK w porze dziennej z Wrocławia do Trójmiasta-dodatkowy pociąg TLK Bachus
- nowe bezpośrednie połączenie z Przemyśla i Rzeszowa - TLK Kossak
- nowe bezpośrednie połączenie z Zamościa i Rzeszowa do Wrocławia i Poznania - TLK Hetman
- zwiększenie liczby połączeń na odcinku Poznań Gł.-Szczecin Gł. z 10 do 11 par, pociągi będą kursować w porze dziennej zasadniczo co 2h.
- dodatkowe połączenie dzienne na odcinku Poznań Gł.-Szczecin Gł.-Poznań Gł. - TLK Orkan
Poznań-Ostrów Wielkopolski-Katowice
- wycofanie poc. Barnim dotychczas kursującego w rel. Kraków-Szczecin-Kraków. Pociąg kursować będzie na odc. Wrocław-Szczecin-Wrocław.