Reklama
Reklama

Inżynierowie o ZCK: "z ogromnym smutkiem patrzymy na ten twór budowlany"

ZCK podczas śnieżycy | fot. Wiciu
ZCK podczas śnieżycy | fot. Wiciu

Członkowie Wielkopolskiej Izby Budownictwa oraz Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa wydali oświadczenie, w którym krytycznie oceniają Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Nazywają ZCK tworem budowlanym i przyznają, że jest to zmarnowana szansa rozwoju Poznania. TriGranit zarzuty odpiera.

W piątek członkowie Wielkopolskiej Izby Budownictwa oraz Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa wydali oświadczenie, w którym zabierają głos na temat funkcjonowania Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. - Jako Wielkopolanie, nauczeni dobrej, rzetelnej pracy, dbałości o efekty końcowe naszych zawodowych realizacji, z ogromnym smutkiem, wielkim żalem i wręcz niedowierzaniem patrzymy na zrealizowany w Poznaniu twór budowlany, który szumnie nazywa się Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym - piszą.

Inżynierowie zrzeszeni w izbach przyznają, że z zaciekawieniem czekali na efekt końcowy połączenia dwóch dworców w jednym budynku. Ale nowy obiekt to ich zdaniem "zmarnowana szansa rozwoju Poznania, która dała mieszkańcom, wszystkim podróżnym przybywającym do Grodu Przemysła, kolejną wielką galerię handlową z przytulonymi do niej obiektami PKS i PKP. To niestety, nie są dworce!".

Słów krytyki jest więcej. - Zintegrowane Centrum Komunikacyjne nie jest ani zintegrowane, ani nie jest centrum komunikacyjnym. By móc skorzystać z usług przewoźników pasażerowie muszą pokonać absurdalnie duże odległości by dojść do kas, których (w związku ze wspaniałym usprawnieniem technicznym) jest oczywiście mniej. (...) ZCK obejmuje jedynie perony kolejowe 1-3. Zapomniano o pasażerach, których pociągi odjeżdżają z peronów 4-6. (...). Cały świat rozbudowuje swoje obiekty dbając o osoby niepełnosprawne ruchowo. W Poznaniu schody ruchome funkcjonują na peronach 1-3 tylko do góry. A w dół...? Ważne, że są schody ruchome w galerii handlowej. Dworzec autobusowy, z którego korzystający pasażerowie będą narażeni na złe warunki atmosferyczne również urąga pojęciu Centrum Komunikacyjnego.

TriGranit stanowiskiem izb jest zdziwiony. - Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego realizowana była wspólnie przez spółki TriGranit Development Corporation i PKP S.A. przez blisko trzy lata. Było więc wiele okazji, praktycznie na wszystkich etapach budowy oraz projektu, do przekazania sugestii, uwag, nawet najbardziej krytycznych, włącznie z możliwością spotkania i podjęcia merytorycznej dyskusji - tłumaczy Przemysław Terlecki, rzecznik TriGranit. - Oświadczenie przekazane w takiej formie i trybie nie daje żadnych szans na rzeczowe odniesienie się do podnoszonych w nim treści. Wystosowane dopiero miesiąc od dnia oddaniu obiektu do użytku rodzi nasze podejrzenia co do prawdziwych, obiektywnych intencji jego autorów. Zwłaszcza, że adresatem wielu z poruszanych w Oświadczeniu spraw nie jest wyłącznie inwestor i nie dotyczą spraw ani inżynierskich ani budowlanych - dodaje.

- Zwracamy uwagę na fakt, iż przy budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Inwestor zatrudniał głównie renomowane firmy projektowe oraz budowlane z Poznania i Wielkopolski, dając zatrudnienie ponad 6 tysiącom osób. Wykonanie projektu powierzono doświadczonej, poznańskiej pracowni architektonicznej. Cała Inwestycja była pod stałym nadzorem budowlanym i uzgadniana ze służbami Wojewody Wielkopolskiego i Urzędu Miasta Poznania. Ostatnim, planowanym na przyszły rok etapem inwestycji jest budowa kładki, która zgodnie z projektem połączy Dworzec Zachodni z częścią wschodnią poznańskiego dworca kolejowego. Dopiero wówczas będzie można obiektywnie ocenić poziom i jakość skomunikowania poszczególnych budynków tworzących ZCK, nie tylko dworca kolejowego. O przyszłości starego dworca PKP, jego przeznaczeniu, zdecyduje właściciel, spółka PKP S.A - kończy Terlecki.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

4℃
-2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
14 km
Stan powietrza
PM2.5
12.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro