Al. Marcinkowskiego: kolejne propozycje przejścia dla pieszych
Wracamy do sprawy utworzenia nowego przejścia dla pieszych na al. Marcinkowskiego. Nowa zebra miałaby się pojawić w pobliżu Galerii MM, tak by ułatwić osobom udającym się z przystanku tramwajowego "Al. Marcinkowskiego" dostanie się do centrum handlowego. Pojawiły się dwie nowe koncepcje.
Już rok temu informowaliśmy na naszym portalu o pomyśle Pawła Sztando, osiedlowego radnego ze Starego Miasta, który proponuje stworzenie nowego przejścia dla pieszych na al. Marcinkowskiego. Chodzi o bezpieczeństwo pieszych, którzy po opuszczeniu tramwaju na przystanku "Al. Marcinkowskiego", aby udać się w kierunku ul. Św. Marcin zmuszeni są pokonać przejście dla pieszych zlokalizowane w przeciwnym kierunku. Wiele osób decyduje się więc na przejście przez torowisko w niewyznaczonym do tego miejscu narażając się na potrącenie przez tramwaj.
- Gdy w zeszłym roku wystąpiłem z takim pomysłem, Zarząd Dróg Miejskich przygotował dwie koncepcje przejścia - mówi Paweł Sztando. - Pierwsza zakładała stworzenie przejścia dla pieszych tylko z przystanku tramwajowego przez zachodnią jezdnię Marcinkowskiego (do Hotelu Rzymskiego), a druga - przejście nie tylko przez torowisko i zachodnią jezdnię, ale również wschodnią jej część. Ta opcja wiąże się jednak z ustawieniem tu sygnalizacji świetlnej - dodaje. - Nasza Rada Osiedla opowiedziała się za opcją pierwszą, bo nie ma mowy o ustawieniu tutaj sygnalizacji świetlnej - zaznacza.
Taka opinia trafiła do Zarządu Dróg Miejskich. - Ale okazało się, że przeciwni koncepcji nowego przejścia w kształcie zaproponowanym przez ZDM są MPK, Zarząd Zieleni Miejskiej i przedstawiciele osób niepełnosprawnych. To dziwne, że ZDM przygotował projekt, któremu przeciwnych jest kilka instytucji - zauważa.
Sprawa ucichła, ale obecnie wraca do niej Stowarzyszenie My-Poznaniacy. - Przygotowaliśmy dwie robocze propozycje rozwiązania niezbyt drogiego czyniącego zadość zgłaszanym racjom, a ułatwiającego działanie pieszym - wyjaśnia Włodzimierz Nowak z My-Poznaniacy. Pierwsze rozwiązanie to ograniczenie przestrzeni dla samochodów i wprowadzenie dwóch przejść dla pieszych - z przystanku tramwajowego na wyspę w pobliżu Galerii MM, a następnie z wyspy na chodnik w pobliżu wejścia do centrum handlowego. - Dzisiaj wąski ale normatywny odcinek al. Marcinkowskiego w zupełnie bezproduktywny sposób rozszerza się u wylotu ul. Pogórnej powodując częste "dopychanie" ruchu samochodowego powodujące blokowanie tramwajów i pieszych. Zwężenie tego odcinka u wylotu ul. Podgórnej do 3,00 m (biała linia na załączonym szkicu) uporządkowałoby ruch samochodowy w tym miejscu dając możliwość wyznaczenia normatywnego przejścia, a jednocześnie prawie w ogóle nie upośledzając ruchu samochodów - tłumaczy Nowak.
Druga opcja zakłada wprowadzenie na skrzyżowaniu Strefy Zamieszkania, dzięki czemu wszyscy użytkownicy będą mieć równe prawa. - Takie rozwiązanie będzie spójne z przedstawianymi w ostatnich dniach projektami ZDM dla uspokojenia ruchu w centrum, gdzie również ruch tramwajowy i pieszy będą koegzystowały (chodzi o projekt zmian na Placu Wolności, 27 Grudnia i Fredry TUTAJ). Kluczowe we wprowadzeniu tego rozwiązania jest czytelne i jednoznaczne jego oznakowanie dla kierowców pojazdów - dodaje.
Propozycje trafiły już do ZDM i prezydenta Kruszyńskiego. Oficjalnej odpowiedzi jeszcze nie przygotowano. - Cieszę się, że ktoś interesuje się kwestią tego przejścia dla pieszych, ale z tego co pamiętam ZDM nie pozwoli na ukośne przejście dla pieszych na al. Marcinkowskiego - mówi Paweł Sztando. - Te propozycje są jednak kolejnym powodem do dyskusji na ten temat. Liczę na to, że przejście pojawi się na ulicy najpóźniej w chwili wprowadzenia tu Strefy Tempo 30 - kończy.