Będzie rozbiórka mostu Uniwersyteckiego. ZDM przypomina most Teatralny
Trwają prace przygotowawcze związane z rozpoczęciem rozbiórki mostu Uniwersyteckiego. Cała rozbiórka ma potrwać 2-3 miesiące i będzie się odbywać przy zachowaniu ruchu pociągów. Zarząd Dróg Miejskich przypomina, jak przebiegał wielki remont mostu Teatralnego, który odbył się w latach 1994-1995.
Od sierpnia ubiegłego roku trwają prace związane z drugim etapem przebudowy węzła komunikacyjnego Kaponiera. Choć pierwotnie nie przewidywano wykonania intensywnych prac na moście Uniwersyteckim, okazało się, że jego przebudowa jest konieczna. Rozbiórka konstrukcji miała się rozpocząć latem. Tak się jednak nie stało. - Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace ruszą w październiku - mówił nam w połowie września Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. inwestycji. - Zależy to jednak od wielu warunków, a głównie bezpieczeństwa, które zawsze jest najważniejsze - dodał.
Prace związane z rozbiórką już są prowadzone na moście i w jego okolicy. Chodzi m.in. zadbanie o zabezpieczenie kabli energetycznych poprowadzonych w pobliżu mostu. Most ma być cięty na fragmenty i dopiero poza torowiskiem kolejowym oraz tramwajowym rozdrabniany na mniejsze elementy. Cała operacja ma potrwać około 2-3 miesięcy. Następnie trwać będzie odbudowa konstrukcji. Wszystkie prace w okolicach Kaponiery i na moście Uniwersyteckim mają potrwać do końca przyszłego roku.
Tymczasem Zarząd Dróg Miejskich przypomina jak przebiegała rozbiórka mostu Teatralnego. Sama konstrukcja mostu powstała na początku XX wieku. W 1961 roku wymieniono skrajnię mostu (ze względu na elektryfikację trasy kolejowej Warszawa - Słubice). W 1989 roku postanowiono, że po moście mogą się poruszać wyłącznie piesi i tramwaje. Wykryto bowiem spękania płyt w konstrukcji obiektu.
W latach 1994-1995 odbywał się gruntowy remont mostu. - Prace rozbiórkowe przeprowadzone zostały w pięciu etapach. Na każdym etapie prace wykonywano przy zachowaniu ruchu pociągów. Na czas budowy nowego mostu Teatralnego zbudowano kładkę dla pieszych po południowej stronie budowanego obiektu - wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich.
- Konstrukcję niosącą obiektu stanowi czteroprzęsłowy ruszt ze stalowych belek spawanych ze stalową płytą pomostową. Rozpiętości przęseł są równe i wynoszą 4 x 10 m. Całkowita długość konstrukcji stalowej wynosi 40,74 m. Filary mostu Teatralnego w układzie statycznym stanowią pięcionawową statycznie niewyznaczalną ramę, składającą się z sześciu słupów zwieńczonych ryglem. Przyczółki zaprojektowano w konstrukcji monolitycznej z zachowaniem historycznego charakteru mostu z okresu przełomu stuleci. Wybudowane latarnie na płycie pomostowej nawiązują kształtem do latarni miejskich z przełomu XIX i XX wieku, posiadają odlewane, indywidualne pastorał. Balustrady zostały wykonane według dokumentacji ikonograficznej. Nawiązują do podobnych wzdłuż ulicy Libelta. Również malowanie i nawierzchnię jezdni z kostki brukowej wykonano w nawiązaniu do historii obiektu - dodaje.