10 lat autostradowej obwodnicy Poznania: budowa trzeciego pasa w 2014 roku
Prawdopodobnie w przyszłym roku rozpocznie się budowa trzeciego pasa ruchu na autostradowej obwodnicy Poznania na 17-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Krzesiny. 13 września minęło 10 lat od otwarcia obwodnicy. Przez dekadę trasą przejechało 115 milionów pojazdów.
Już w czerwcu pisaliśmy o przygotowaniach Autostrady Wielkopolskiej do budowy trzeciego pasa ruchu na autostradowej obwodnicy Poznania. Średnio dziennie pomiędzy węzłami Komorniki i Krzesiny porusza się 45 tysięcy samochodów. - Tym samym musimy dobudować trzeci pas ruchu w każdą stronę. Nie ma innego wyjścia, takie są przepisy - tłumaczył w ubiegłym roku Andrzej Lewandowicz, wiceprezes zarządu Autostrady Wielkopolskiej odpowiedzialny za eksploatację autostrady.
AW wciąż przygotowuje się do całej inwestycji. Wiadomo jednak, że ta odbywać się będzie etapami. - W ciągu 10 lat funkcjonowania obwodnicy Poznania ruch wzrósł tak znacznie, że obecnie niezbędna jest rozbudowa tego odcinka o dodatkowy trzeci pas ruchu. Rozpoczęcie inwestycji jest możliwe w drugiej połowie 2014 roku. Wszystko zależy od wyników rozmów i ustaleń z naszym partnerem publicznym czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i mobilizacji wszystkich stron projektu - zaznacza Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej.
Najpierw trzecie pasy ruchu powstaną (na każdej z nitek) na 17-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Krzesiny. W roku 2018 może się rozpocząć budową trzecich pasów ruchu na nitkach pomiędzy węzłami Krzesiny i Poznań Wschód.
Od początku istnienia autostradowej obwodnicy Poznania sporo się zmieniło. Gdy oddawano ją do użytku 13 września 2003 roku miała 13,3 kilometra długości. W czerwcu 2012 roku na trasie pojawiły się dwa nowe węzły - Poznań Wschód i Poznań Zachód. Dzięki temu autostradowa obwodnica wydłużyła się do 26 kilometrów. - Dziś węzły te wpływają na zmniejszenie i poprawę bezpieczeństwa ruchu w mieście i są sposobem na szybki dojazd do najważniejszych punktów użyteczności publicznej jak np. lotnisko, stadion czy dworzec PKP - wyjaśnia Autostrada Wielkopolska.
Z trasy w ciągu dekady skorzystało 115 milionów pojazdów. W tym czasie autostradowe patrole przejechały blisko milion kilometrów (prawie 24-krotne okrążenie kuli ziemskiej). Na zimowe utrzymanie trasy przez 10 lat zużyto aż 8 tysięcy ton soli.