Reklama
Reklama

Chcą ratować unikatowe bimby. Dzięki budżetowi obywatelskiemu

Heidelberg | fot. MPK Poznań
Heidelberg | fot. MPK Poznań

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych walczy o pieniądze w ramach budżetu obywatelskiego. Chce ratować stare bimby, unikaty w skali świata. Miłośnicy tramwajów dzięki środkom finansowym mogliby uratować dwa najcenniejsze ich zdaniem okazy.

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych już w ubiegłym roku próbował uzyskać pieniądze na remont starych bimb w ramach budżetu obywatelskiego. Nie udało się. - W tym roku postanowiliśmy spróbować ponownie - mówi Krzysztof Dostatni z KMPS. - Wytypowaliśmy dwa najcenniejsze naszym zdaniem wagony. Jeden pochodzi z 1930 i ma potoczną nazwę "Duży Szczeciniak". Drugi jest z 1944 roku i potocznie nazywamy go "Heidelbergiem". To są unikaty na skalę światową - dodaje.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Dostatni wyjaśnia, że tramwaje trafiły do nas w 1946 lub 1947 roku. - Przyjechały ze Szczecina, ponieważ w trakcie wojny Szczecin miał bardzo mocno zniszczoną infrastrukturę sieciową i torową. Podjęto więc decyzję, by odkupić od Szczecina kilkanaście wagonów tramwajowych. Wśród nich znalazł się m.in. "Duży Szczeciniak". To wagon bardzo charakterystyczny, wejście do niego było w środkowej części i było niskie, a więc nowoczesne jak na tamte czasy. Ten tramwaj zakończył kursowanie w 1970 roku i został kupiony przez jednego z pracowników MPK... na działkę. Stał na niej ponad trzydzieści lat i w 2003 roku wydobyliśmy go z bardzo trudno dostępnego miejsca - tłumaczy. - Obecnie jest zabezpieczony, znajduje się pod opieką konserwatorską.

Uratowanie dwóch zabytkowych wagonów ma kosztować 1,3 miliona złotych. - Wagon silnikowy, ze względu na elektrykę, którą posiada, będzie kosztować trochę więcej. To kwota rzędu 800 tysięcy złotych - tłumaczy Błażej Brzycki z KMPS. Pozostałe pieniądze mają być przeznaczone na remont wagonu doczepnego "Duży Szczeciniak".

Zamierzeniem KMPS jest wożenie pasażerów wyremontowanymi wagonami. - Chcielibyśmy, aby kursowały. Na dzień dzisiejszy MPK dysponuje kilkoma wagonami historycznymi. W tym roku udało się ukończyć remont wagonu z 1950 roku. Te tramwaje można spotkać na liniach turystycznych czy imprezach miejskich - zaznacza Dostatni.

Nie wiadomo jeszcze czy propozycja KMPS znajdzie się wśród projektów poddanych pod głosowanie poznaniaków w ramach budżetu obywatelskiego. - Listę projektów, na które będzie można głosować od 18 do 29 września chcemy przedstawić w drugim tygodniu września - mówi Maciej Milewicz z Urzędu Miasta. - Trudno w tej chwili powiedzieć ile projektów znajdzie się na tej liście. Prawdopodobnie będzie to podobna liczba jak w roku ubiegłym - kończy. W 2012 roku mogliśmy wybrać swojego faworyta z 20 propozycji.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

3℃
-1℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
22 km
Stan powietrza
PM2.5
12.70 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro