Przebudowa ronda Rataje za 167 milionów: jest oficjalna decyzja
Już w środę informowaliśmy, że miasto prawdopodobnie zdecyduje się na realizację piątego wariantu przebudowy ronda Rataje. W czwartek oficjalnie potwierdził to Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. Inwestycja ma kosztować 167 milionów złotych.
Już w środę podawaliśmy, że miasto prawdopodobnie zdecyduje się na realizację piątego wariantu przebudowy ronda Rataje. W czwartek ostateczną decyzję w tej sprawie ogłosił Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania.
Miasto, podobnie jak wcześniej mieszkańcy, zdecydowało się na wybór piątego wariantu przebudowy ronda - najdroższego. Inwestycja ma pochłonąć 167 milionów złotych. Rozbudowa zgodna z wariantem nr 5 miałaby polegać na prowadzeniu ruchu tramwajowego, autobusowego, pieszego i rowerowego w poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch samochodowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1).
Wariant przewiduje budowę torowiska tramwajowego, po którym równocześnie poruszałyby się autobusy oraz przejść naziemnych, które zapewnią dojścia oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanku tramwajowego. Dodatkowo miałyby się tutaj pojawić ekrany akustyczne, które zminimalizowałyby uciążliwości związane z hałasem generowanym przez samochody, a także ułożono by tutaj tzw. cichą nawierzchnię.
Miasto na inwestycję zabezpieczyło 60 milionów złotych, ale chce pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na pokrycie nawet 70% kosztów kwalifikowanych. Około 30% pieniędzy potrzebnych na przebudowę ronda ma wyłożyć inwestor budujący CH Łacina - firma Apsys. To właśnie do Apsysu trafi teraz pismo od miasta z oficjalną decyzją w sprawie wyboru wariantu przebudowy. Inwestor stawiający galerię handlową będzie się musiał do niej ustosunkować.
Nie wiadomo kiedy rozpocznie się przebudowa ronda. Wiele zależy od uzyskania środków z UE. Najbardziej prawdopodobny jest rok 2015.