ZTM: znowu spada sprzedaż biletów?
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania ponownie przygotowało dane prezentujące liczbę sprzedanych biletów ZTM w Poznaniu. Według zestawienia w maju 2013 roku sprzedano o 36,8% mniej biletów długookresowych niż w maju 2012. ZTM zapewnia, że dane nie są tak pesymistyczne i zapowiada, że po zakończeniu inwestycji wyniki będą lepsze.
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania ponownie opracowało dane związane z liczbą sprzedanych biletów na komunikację miejską w naszym mieście. - Dane są potwierdzeniem naszych obaw odnośnie negatywnego wpływu podwyżek na sprzedaż biletów i funkcjonowanie komunikacji miejskiej - przyznają autorzy opracowania.
Według IdP w przypadku biletów długookresowych (od miesięcznych przez półroczne do rocznych) w maju 2013 roku zanotowano rekordowy spadek w liczbie sprzedanych biletów. W stosunku do maja 2012 sprzedaż biletów tego typu spadła o blisko 37%. Wzrost zaobserwowano w sprzedaży biletów krótkookresowych (24h - 7 dni) i to o ponad 100%. Źle jest jednak w przypadku biletów czasowych i przystankowych (jednorazowych). W maju 2013 w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku sprzedano o 20% mniej takich biletów.
Stowarzyszenie zwraca także uwagę na to, że maj 2013 jest pierwszym miesiącem po wprowadzeniu styczniowej podwyżki, w którym zaobserwowano spadek wpływów z tytułu sprzedaży biletów (o 0,8%).- Warto w tej sytuacji odnotować jednak, że maj 2012 był ostatnim miesiącem przed podwyżką, więc część ludzi kupowała wtedy sieciówki "na zapas", choć nie były to nie wiadomo jak duże kwoty w porównaniu z regularną sprzedażą. Najprawdopodobniej to właśnie powoduje rekordowy wynik spadku. Jednak i tak wynik za maj jest najgorszy od 2009 roku (nie mamy danych za wcześniejsze lata) - tłumaczą.
Zarząd Transportu Miejskiego przyznaje, że bardziej miarodajne jest zestawianie miesiąców następujących po sobie, a nie analogicznego okresu z roku poprzedniego. - I tak porównanie maja z kwietniem 2013 roku jest najbardziej wiarygodne i lepiej pokaże nam utrzymującą się obecnie tendencję - mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM. - W przypadku biletów długookresowych rzeczywiście notujemy niewielki spadek. W maju najpopularniejszych biletów, a więc tych 30-dniowych sprzedano o 6 tysięcy mniej niż w kwietniu. Łącznie biletów długookresowych sprzedanych w maju jest o 8000 mniej niż w kwietniu. To niewielka różnica biorąc pod uwagę fakt, że maj to okres, w którym studenci zbliżają się do końca roku akademickiego i część z nich może po prostu nie kupować sieciówek - zaznacza.
W przypadku biletów jednorazowych, konkretniej 15-minutowych, zanotowano natomiast spory wzrost. - W maju sprzedano ich o 200 tysięcy sztuk więcej niż w kwietniu. Biorąc pod uwagę, że wszystkich sprzedanych biletów jednorazowych w maju było 2,6 miliona to spory wzrost - tłumaczy. - Myślimy, że wpłynąć na to mogła m.in. promocja biletowa, w ramach której w dni powszednie w konkretnych godzinach z biletem 15-minutowym można podróżować 25 minut.
Trzebiatowski zapowiada, że zbliżające się wakacje na pewno nie będą odpowiednim momentem do sprawdzania liczby sprzedanych biletów. - Przewidujemy, że w wakacje, gdy z miasta wyjeżdżają studenci, a mieszkańcy jadą na urlopy, komunikacją miejską podróżuje o 30% pasażerów mniej niż zwykle. Oczywiste jest więc, że w porównaniu z czerwcem czy majem sprzedaż biletów będzie mniejsza w lipcu i sierpniu - podkreśla.
Rzecznik ZTM przyznaje, że po zakończeniu inwestycji prowadzonych obecnie w Poznaniu sytuacja powinna się poprawić. - Jestem przekonany, że sytuacja się poprawi. Obecnie, z rozkopanym rondem Kaponiera i pracami przy dworcu PKP kręgosłup komunikacyjny wygląda tak jak wygląda. Sytuację poprawi oddanie przedłużonej trasy PST, co znacznie odciąży most Teatralny. To będzie nowa jakość, która po zakończeniu prac w centrum znacznie ułatwi podróżowanie pasażerom. Teraz jest gorzej, ale docelowo będzie znacznie lepiej - kończy.
Najpopularniejsze komentarze