Z Poznania do Wrocławia pociągiem w 100 minut
Za dwa lata pociągiem z Poznania do Wrocławia dojedziemy w 100 minut. Trwa remont torowiska pomiędzy Poznaniem i Czempiniem. Inwestycja pochłonie blisko miliard złotych.
Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe na przełomie stycznia i lutego podpisało umowę na modernizację linii kolejowej łączącej Czempiń z Mosiną oraz Luboń z Poznaniem Główny (to fragmenty trasy Wrocław - Poznań). Inwestycję za blisko miliard złotych wykonuje konsorcjum firm FCC Construccion, AZVI i DECOMA.
Obecnie podróż pociągiem z Poznania do Wrocławia trwa dłużej niż zwykle. Wszystko przez trwające prace - m.in. w miejscowości Drużyna pod Czempiniem. Ale za dwa lata podróż między stolicami województw wielkopolskiego i dolnośląskiego zamiast czterech godzin potrwa tylko 100 minut.
- W tej chwili została zdjęta nawierzchnia torowa. Wykonujemy tzw. korytowanie, czyli przygotowanie do zdjęcia górnej warstwy toru. Jednocześnie rozpoczęliśmy roboty na obiektach inżynieryjnych - mówi Edward Luciński, kierownik kontraktu.
Zanim jednak będzie lepiej, musi być gorzej. Pociągi kursują na tej trasie z mniejszą częstotliwością i oczywiście jadą wolniej. - Jest strasznie. Wcześniej i tak jeździło mało pociągów, które zatrzymywały się w Drużynie, a teraz to już w ogóle - mówi Joanna Siejka, pasażerka.
W sumie na 32-kilometrowej trasie wyremontowanych zostanie 17 przejazdów kolejowych, a 12 ulegnie likwidacji. Mosty i wiadukty czeka remont, pojawią się tutaj także nowe konstrukcje. Trzy stacje zyskają nowy wygląd - w Mosinie, Czempiniu i Luboniu. - Będą to zupełnie nowe perony, z nowymi systemami dojścia plus systemy pochylni, wind, schodów ruchomych, nowy system informacji wizualnej - wyjaśnia Tadeusz Sobotnik, dyrektor projektu PKP PLK.
- Efektem podstawowym takiej modernizacji będzie podwyższenie maksymalnej prędkości pociągów do 160km/h i to już jest standardowa prędkość na liniach magistralnych np. na liniach w zachodniej Europie - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.
W ramach tej samej inwestycji rewolucję czeka przejazd kolejowym na ulicy Czechosłowackiej w Poznaniu. Zakres robót obejmuje budowę wiaduktów kolejowych nad ul. Czechosłowacką (w ciągu torów głównych do Wrocławia oraz w ciągu bocznicy), budowę ścian oporowych pomiędzy obiektami, wzdłuż ul. Czechosłowackiej, a także przed i za obiektami oraz budowę wyjść na perony w postaci zadaszonych klatek schodowych wraz z szybami na dźwigi dla osób niepełnosprawnych. Nowy wygląd zyska również przystanek Poznań Dębiec. Będą tam dwa nowe, wysokie perony (76cm) skomunikowane z przejściami w ciągu ulicy Czechosłowackiej. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano dźwigi osobowe z bezpośrednim dojściem do peronów 1 i 2.
Najpopularniejsze komentarze