Rowerzyści mają problem z kontrapasami
Kontrapasy zaczęły powstać na poznańskich ulicach w ubiegłym roku. Teoretycznie miały ułatwić jazdę rowerem w mieście, ale w praktyce wielu rowerzystów nie wie jak z nich korzystać. Sprawy nie ułatwia też oznakowanie, które często budzi wątpliwości
Ścieżki i drogi rowerowe powstają w Poznaniu od wielu lat, pierwsze kontrapasy powstały w ubiegłym roku. Problem polega na tym, że nie wszyscy użytkownicy wiedzą jak z nich korzystać. Problem widać choćby na pasie rowerowym na chodniku wzdłuż ulicy 27 grudnia - Niby w jedną stronę, a ludzie jeżdżą w dwie strony. W jedną stronę to jest trochę źle zrobione i powinni to pozmieniać - mówi jeden z rowerzystów, który dziś pasem jechał pod prąd.
Aktywiści rowerowi twierdzą, że wynika to ze złych nawyków - Przyzwyczajenia przyzwyczajeniami, ale nie można hołdować złym nawykom - mówi Kamila Sapikowska z Poznańskiej Masy Krytycznej. Okazuje się jednak, że bez winy nie są drogowcy, którzy na ulicy Krakowskiej stworzyli pas, którym rowerzyści mogą jeździć w obie strony - Poprowadzenie dwukierunkowego pasa w jezdni powoduje, że mamy zaprzeczenie ogólnej zasady prawej strony jezdni - dodaje Sapikowska.
Specjaliści twierdzą, że przepisy ściśle określają organizację pasów i ścieżek rowerowych - Pasy rowerowe muszą być jednokierunkowe. Zarządca drogi musi to zmienić w pasy rowerowe jednokierunkowe. Natomiast drogi rowerowe mogą być dwukierunkowe lub jednokierunkowe. Różnica między drogą rowerową a pasem jest taka, że pas jest wydzielony za pomocą oznakowania poziomego lub pionowego. Natomiast droga rowerowa musi być fizycznie oddzielona od jezdni - mówi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego. Drogą dwukierunkową mógłby być wspomniany pas na ulicy 27 grudnia, ale wymagałoby to jego poszerzenia do przynajmniej dwóch metrów.
Nowością na poznańskich ulicach są kontrapasy. Wielu rowerzystów traktuje je jako pasy dwukierunkowe - Kontrapas polega na tym, że kierujący rowerem porusza się w odwrotnym kierunku niż pojazdy. Problem polega na tym, żeby o tym wiedzieć i stosować się do istniejącego oznakowania - mówi Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki.
Często mówi się, że poznańska infrastruktura rowerowa nie nadąża za rowerzystami. Warto się jednak zastanowić, czy sami rowerzyści przygotowani są do zmian na poznańskich ulicach?
Najpopularniejsze komentarze