Dębiec: kiedy wiadukt kolejowy nad Czechosłowacką?
Na przełomie stycznia i lutego podpisano umowę na modernizację linii kolejowej Wrocław - Poznań na 32-kilometrowym odcinku pomiędzy Czempiniem i stolicą Wielkopolski. Inwestycja pochłonie blisko miliard złotych. W jej ramach nad ulicą Czechosłowacką powstanie wiadukt kolejowy. Roboty ruszyły w niedzielę i obecnie skupiają się w okolicach Czempinia.
Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe na przełomie stycznia i lutego podpisało umowę na modernizację linii kolejowej łączącej Czempiń z Mosiną oraz Luboń z Poznaniem Główny (to fragmenty trasy Wrocław - Poznań). Inwestycję za blisko miliard złotych wykona konsorcjum firm FCC Construccion, AZVI i DECOMA.
Już w listopadzie ubiegłego roku informowaliśmy, że prace związane z modernizacją mają ruszyć wiosną 2013 roku. I tak się stało. Inwestycja rozpoczęła się 14 kwietnia. - Obecnie prace wykonywane są głównie w pobliżu Czempinia - mówi Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PLK. - Zdejmowana jest sieć trakcyjna. To pewien wstęp do stawiania nowych betonowych słupów trakcyjnych - zauważa.
Dutkiewicz przyznaje, że w drugiej połowie maja prace powinny się zbliżyć do Poznania. - Liczymy, że wtedy wykonawcy prac pojawią się na odcinku Poznań Główny - Luboń i tutaj będą wykonywać swoje zadanie.
W ramach inwestycji ma powstać wiadukt kolejowy nad ulicą Czechosłowacką w Poznaniu. - To część inwestycji, którą realizujemy wspólnie z samorządem Poznania. My zajmujemy się częścią kolejową, a samorząd infrastrukturą niezbędną m.in. dla ruchu samochodów. Modernizacja trasy kolejowej to spore wyzwanie. Trzeb rozebrać dotychczasową trasę i stworzyć nową od podstaw. Mamy na to czas do 2015 roku. Trudno w tej chwili powiedzieć, kiedy rozpocznie się budowa wiaduktu w Poznaniu. Wszystko zależy od tego, w jakiej kolejności odbywać się będą roboty. Rok 2015 jest dla nas jednak wiążący jeśli chodzi o całość - podkreśla.
Zakres robót obejmuje budowę wiaduktów kolejowych nad ul. Czechosłowacką (w ciągu torów głównych do Wrocławia oraz w ciągu bocznicy), budowę ścian oporowych pomiędzy obiektami, wzdłuż ul. Czechosłowackiej, a także przed i za obiektami oraz budowę wyjść na perony w postaci zadaszonych klatek schodowych wraz z szybami na dźwigi dla osób niepełnosprawnych.
Nowy wygląd zyska również przystanek Poznań Dębiec. Będą tam dwa nowe, wysokie perony (76cm) skomunikowane z przejściami w ciągu ulicy Czechosłowackiej. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano dźwigi osobowe z bezpośrednim dojściem do peronów 1 i 2.
Ale modernizacja nie dotyczy tylko wiaduktu nad ulicą Czechosłowacką. W sumie na 32-kilometrowej trasie wyremontowanych zostanie 17 przejazdów kolejowych, a 12 ulegnie likwidacji. Mosty i wiadukty czeka remont, pojawią się tutaj także nowe konstrukcje. Po zakończeniu wszystkich prac pokonanie trasy Poznań - Wrocław pociągiem będzie możliwe w 1 godzinę i 40 minut.
Podczas realizacji inwestycji pasażerowie muszą się liczyć z utrudnieniami. Na fragmentach modernizowanej linii kolejowej pociągi mogą korzystać tylko z jednego toru. Szczegółowo o utrudnieniach pisaliśmy tutaj.