Reklama
Reklama

Królowej Jadwigi: koniec lewoskrętów? Rowerzyści mówią NIE

Od kilku miesięcy pojawiają się głosy na temat wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi, Półwiejskiej i Górnej Wildy. W lutym informowaliśmy, że ZDM rozważa zlikwidowanie lewoskrętów z Królowej Jadwigi w Półwiejską i Górną Wildę. Temu pomysłowi przeciwni są rowerzyści, którzy również poruszają się tutaj po jezdni.

Skrzyżowanie ulic Królowej Jadwigi i Półwiejskiej należy do najbardziej niebezpiecznych w mieście. Często dochodzi tu do wypadków i kolizji, przejścia dla pieszych prowadzącego na przystanki tramwajowej na Królowej Jadwigi obawiają się piesi.

Już w grudniu problemem zajęli się radni z Komisji Bezpieczeństwa, którzy zażądali zmian w organizacji ruchu na skrzyżowaniu. Koncepcje zaczął więc przygotowywać Zarząd Dróg Miejskich. Jednym z pomysłów jest likwidacja lewoskrętów z Królowej Jadwigi w Półwiejską i Górną Wildę. Takiemu rozwiązaniu przeciwni są m.in. rowerzyści, którzy poruszają się tutaj tak jak samochody - po ulicy. Dodatkowo negatywnie oceniają pomysł wprowadzenia zakazu jazdy na wprost z Górnej Wildy i Półwiejskiej.

- Znaczna grupa rowerzystów, szczególnie poruszających się wolniej, jeździ deptakiem, skąd udają się w kierunku Wildy, wybierając drogę alternatywną wobec ruchliwych ulic: al. Niepodległości czy Ratajczaka i dalej Wierzbięcic. Z Dolnej Wildy kontynuują podróż na Dębiec. Również droga do centrum częściej wiedzie rowerzystów tą trasą. Zakaz skrętu w lewo czy jazdy na wprost wymusi na rowerzystach jazdę ulicą Krakowską (równie chętnie zastawianą przez samochody co ulice wspomniane wcześniej) w kierunku skrzyżowania Królowej Jadwigi ze Strzelecką (przy AWF) lub na skrzyżowanie z Niezłomnych (przy dworcu PKS), gdzie również przeniesie się ruch samochodowy. Tym samym rowerzyści znajdą się w "kotle" samochodowym, a ich bezpieczeństwo ulegnie znacznemu pogorszeniu - wyjaśnia Kamila Sapikowska z Poznańskiej Masy Krytycznej.

Masa Krytyczna zaproponowała więc inne rozwiązanie - wydzielenie lewoskrętów w ciągu ulicy Królowej Jadwigi. - Odbyłoby się to poprzez zejście pasa lewego do prawego dla jazdy na wprost i w prawo w odległości co najmniej 50 metrów przed skrzyżowaniem. Można powiedzieć, że w praktyce to rozwiązanie już działa, gdyż kierowcy ustawiają się na lewym pasie w kolejce do skrętu w lewo - proponuje Sapikowska. - Skręt w lewo z Królowej Jadwigi odbywać będzie się przy osobnym sygnale, równoczesnym z sygnałem dla tramwajów, co ograniczy wypadki z udziałem pojazdów MPK. Zachowane zostaną skręty w lewo, tak istotne dla rowerzystów, którzy zyskają na wydzielonym pasie bezpieczniejsze miejsce oczekiwania na sygnał do jazdy w lewo - dodaje.

Propozycję zmian i uwagi do koncepcji przedstawiono Zarządowi Dróg Miejskich. - Mamy świadomość, że nie wszyscy użytkownicy dróg zadowoleni są z tego typu rozwiązań, jednak kolizyjność pojazdu skręcającego w lewo z dwoma torami tramwajowymi i dwoma pasami ruch stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa - informuje w oficjalnej odpowiedzi na pismo Masy Krytycznej ZDM. - Podjęcie działań dotyczących wprowadzenia zakazu lewoskrętów z Królowej Jadwigi w Półwiejską i Górną Wildę wynika z wieloletnich obserwacji warunków ruchu na tym skrzyżowaniu, a ostatnio także z wniosku radnych i Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji. Planowane rozwiązania mają charakter doraźny, niskobudżetowy i nie będą łączyły się z zakazem przejazdu na wprost w relacji ulic Półwiejska - Górna Wilda - kończy ZDM.

- Nie jest to pierwsza sytuacja, kiedy ZDM zasłaniając się chęcią poprawy bezpieczeństwa rowerzystów wprowadza rozwiązania pogarszające realnie ich bezpieczeństwo na drodze. Działania dotyczące zmian organizacji ruchu na skrzyżowaniu Królowej Jadwigi i Półwiejska/Górna Wilda wskazują na to, że rowerzyści zostali wrzuceni do jednego worka z kierowcami i będą "płacić" za cudze, tj. kierowców, błędy - zauważa Sapikowska.

W środę odbędzie się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa Rady Miasta, na której ZDM ma zaprezentować nową organizację ruchu na skrzyżowaniu. - My nie jesteśmy specjalistami od inżynierii ruchu i dlatego czekamy na koncepcję przygotowaną przez ZDM - mówi Krzysztof Skrzypiński, przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa. - Najpierw chcemy zobaczyć koncepcję, a następnie będziemy chcieli się do niej ustosunkować. Oczywiście, że pojawią się głosy za i przeciw, ale trzeba będzie robić wszystko, by potencjalnie tę koncepcję ulepszyć - zauważa.

Z nieoficjalnych informacji wiemy, że ZDM pozostawia w koncepcji pomysł likwidacji lewoskrętów z Królowej Jadwigi na tym skrzyżowaniu. Oficjalnie propozycja zmian zostanie przedstawiona w środę.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

4℃
1℃
Poziom opadów:
0.4 mm
Wiatr do:
14 km
Stan powietrza
PM2.5
10.80 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro