Łacina: jest projekt układu komunikacyjnego
Choć wciąż nie wiadomo kiedy rozpoczną się prace związane z budową kolejnego centrum handlowego w Poznaniu, CH Łacina, Zarząd Dróg Miejskich przedstawia koncepcję układu komunikacyjnego, który miałby zapewnić klientom dojazd do obiektu. Przebudowane mają zostać m.in. fragmenty ulic Jana Pawła II i Krzywoustego.
We wrześniu informowaliśmy, że jeszcze w tym roku rozpoczną się prace związane z budową CH Łacina. Obiekt ma powstać w sąsiedztwie ronda Rataje i ma być gotowy w 2014 roku. Roboty wciąż tu jednak nie ruszyły. A jest co budować. Ma to być jeden z największych tego typu obiektów w naszym kraju. Całość ma kosztować 350 milionów euro. Znajdzie się tutaj 230 butików, ponad 40 restauracji i kawiarni, a także 40 sklepów o dużej i średniej wielkości. Pod jednym dachem znajdziemy Carrefour, Leroy Merlin oraz Multikino. Nie zabraknie fitness klubu z basenem. Na bezpłatnym parkingu ma się zmieścić maksymalnie 3300 aut.
Łacina ma się wyróżniać nie tylko wielkością, ale też zastosowanymi tu rozwiązaniami ekologicznymi i architektonicznymi. Będzie to m.in. pierwsze centrum handlowe w Polsce, w którym witryny sklepowe będą mieć 8 metrów wysokości. Na zewnątrz znajdą się kawiarniane i restauracyjne ogródki umiejscowione na tarasach. Mają się tutaj pojawić również fontanna i amfiteatr.
Otwarcie planowane jest na drugą połowę 2014 roku. Wraz z budową centrum handlowego zmodernizowane zostanie rondo Rataje, które będzie musiało przyjąć większy ruch samochodów związany z dojazdem do Łaciny. Wariantów przebudowy ronda jest kilka. Opisywaliśmy je tutaj.
Ale rondo Rataje nie jest jedynym elementem infrastruktury drogowej, który czekają zmiany. Zarząd Dróg Miejskich w poniedziałek zaprezentował koncepcję układu komunikacyjnego, który ma zapewnić klientom centrum handlowego dojazd do obiektu samochodami.
- W ramach inwestycji zostaną wybudowane nowe ulice, rozbudowane istniejące jak Łacina, Pleszewska, Kaliska, fragment Milczańskiej oraz odcinki ulic Jana Pawła II, Bolesława Krzywoustego oraz w rejonie skrzyżowania ulic Milczańskiej i Inflanckiej - informuje ZDM.
Na szczególną uwagę zasługują rozbudowa ulic Krzywoustego i Jana Pawła II. W przypadku pierwszej z nich na trasie powstanie zupełnie nowe skrzyżowanie, które umożliwi pojazdom dostanie się w okolice centrum handlowego. Wiąże się to z poszerzeniem jezdni i przygotowaniem pasów do lewoskrętów z nitki prowadzącej w kierunku Franowa, a także prawoskrętów na nitce w kierunku ronda Rataje. Miałyby się tutaj pojawić sygnalizacja świetlna, nowe chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Dodatkowo wyremontowano by nawierzchnię jezdni ul. Krzywoustego oraz przebudowano istniejące podziemne przejście dla pieszych dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Ulicę Jana Pawła II również czekają spore zmiany. Na odcinku od ronda Rataje do Kaliskiej (jezdnia wschodnia) przebudowana zostanie cała konstrukcja nawierzchni. Pojawi się tutaj dodatkowy pas do jazdy na wprost - w kierunku ul. Baraniaka, a także pas do skrętu w ulicę Łacina oraz w nowo projektowaną ulicę, która pojawi się wzdłuż Trasy Kórnickiej (oznaczenie na projekcie 10KD-Z). Tutaj również pojawią się sygnalizacja świetlna, zatoki autobusowe, chodniki, ścieżki rowerowe. Trzeba będzie również przebudować skrzyżowanie Jana Pawła II/Kórnicka (to właśnie przy nim pojawi się zupełnie nowa droga prowadząca do CH Łacina).
To nie koniec. Na obecnie niezagospodarowanym terenie Łaciny pojawi nowy układ dróg i skrzyżowań. Przebudowane zostaną m.in. fragmenty ulic Milczańskiej i Pleszewskiej. Na sześciu skrzyżowaniach pojawi się sygnalizacja świetlna, a przebudować trzeba będzie sygnalizacje na rondzie Rataje, przejściu dla pieszych przy peronach tramwajowych w okolicach skrzyżowania Kórnicka/Jana Pawła II, a także przy przejściu dla pieszych przez ul. Kaliską.
Tutaj znajdują się szczegółowe informacje (łącznie z projektem w większym rozmiarze). ZDM apeluje do poznaniaków o przesyłanie uwag i opinii na temat projektu do 4 grudnia.
Najpopularniejsze komentarze