Reklama
Reklama

Zobacz warianty przebudowy Ronda Rataje

Budowa centrum handlowego Łacina pociągnie za sobą konieczność przebudowy Ronda Rataje. ZDM zaprezentował pięć wariantów przebudowy i czeka na opinie poznaniaków.

Przebudowa Ronda Rataje jest konieczna, gdyż już teraz w tym rejonie miasta tworzą się gigantyczne korki, a po otwarciu Galerii Łacina ruch będzie jeszcze większy. Zarząd Dróg Miejskich przedstawił pięć wariantów przebudowy, których cena waha się od 95 do 167 mln zł. Każdy poznaniaka może się zapoznać z propozycjami, przesłać swoje uwagi opinie i sugestie. Na e-maile od mieszkańców ZDM czeka do 23 listopada 2012 roku.

Projekt rozbudowy ronda Rataje:

Rozbudowa ronda - wariant 1

Wariant zakłada rozbudowę, która polega na prowadzeniu ruchu tramwajowego i samochodowego na poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch pieszy i rowerowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1).
Ponadto w ramach rozbudowy powstaną pasy dla autobusów (tzw. buspasy) oraz torowiska tramwajowo-autobusowe. Podziemne przejścia zapewnią bezkolizyjne dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych (zmiana lokalizacji przystanków na ul. Jana Pawła II i L. Zamenhofa). Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie będzie sterować sygnalizacja świetlna.

Szacunkowy koszt: 95 mln zł


Rozbudowa ronda - wariant 2

Ruchu samochodowy odbywać się będzie w poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch tramwajowy, pieszy
i rowerowy będzie odbywać się poniżej poziomu terenu (poziom -1).
Ponadto w ramach rozbudowy powstaną podziemne przejścia, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do: dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanków tramwajowych (zakłada się zmianę lokalizacji przystanków oraz dodatkowe przystanki na ul. Jana Pawła II
i L. Zamenhofa). Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda powstaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) będzie sterować sygnalizacja świetlna.

Szacunkowy koszt: 140 mln zł


Rozbudowa ronda - wariant 3

Wariant zakłada, że ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy odbywać się będzie w poziomie terenu. Natomiast ruch samochodowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1) oraz w poziomie terenu (poziom 0), lecz tylko w relacji w prawo. Ponadto w ramach rozbudowy powstaną naziemne przejścia, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanków tramwajowych (zmiana lokalizacji przystanków na ul. Jana Pawła II i L. Zamenhofa). Przekrój jezdni na obwiedni ronda oraz na jego wlotach (poziom -1) odpowiada przekrojom istniejącym. Dodatkowo, na poziomie terenu (poziom 0) zostaną zlokalizowane jednopasowe jezdnie (łącznice) oraz obwiednia ronda. Po obwiedni będzie odbywać się ruch autobusowy, natomiast ruch samochodowy będzie możliwy tylko w relacji w prawo po łącznicach.W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruch na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) sterowany byłby za pomocą sygnalizacji świetlnej.

Szacunkowy koszt: 160 mln zł


Rozbudowa ronda - wariant 4

Wariant zakłada rozbudowę, która polega na prowadzeniu ruchu tramwajowego i samochodowego na poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch pieszy i rowerowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1).
Ponadto w ramach rozbudowy powstaną torowiska tramwajowo-autobusowe (TTA) oraz podziemne przejścia, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanku tramwajowego. Wewnątrz ronda zaplanowano jeden podwójny przystanek tramwajowy. Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda (w kształcie elipsy) oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) sterować będzie sygnalizacja świetlna.

Szacunkowy koszt: 97 mln zł


Rozbudowa ronda - wariant 5

Wariant zakłada rozbudowę, która miałaby polegać na prowadzeniu ruchu tramwajowego, autobusowego, pieszego i rowerowego w poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch samochodowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1). Wariant przewiduje budowę torowiska tramwajowo-autobusowe oraz przejść naziemnych, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanku tramwajowego. Wewnątrz ronda zostanie zlokalizowany jeden podwójny przystanek dla tramwajów oraz autobusów. Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda (w kształcie elipsy) oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) będzie sterować sygnalizacja świetlna.

Szacunkowy koszt: 167 mln zł

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Przed nami kolejna zimna noc, jest ostrzeżenie meteo
8℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
5.05 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro