Rataje: mieli utrzymać linię A, jednak rozbijają na dwie
W marcu na Ratajach odbywały się konsultacje społeczne związane ze zmianami w komunikacji miejskiej, jakie mają zajść w tym rejonie ze względu na otwarcie trasy tramwajowej na Franowo. Zapewniano wówczas mieszkańców, że linia autobusowa A zostanie utrzymana w formie linii 45. ZTM jednak rozbił linię łączącą Rataje z os. Kopernika na dwie części.
Rada Osiedla Chartowo w marcu przez kilka dni prowadziła konsultacje z mieszkańcami na temat zmian w komunikacji miejskiej na Ratajach proponowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w związku z otwarciem trasy tramwajowej na Franowo.
Mieszkańcom część propozycji się nie spodobała. Najwięcej kontrowersji wzbudził pomysł likwidacji linii autobusowej A, która łączy Rataje z os. Kopernika. - Linia A miała zostać zastąpiona autobusami linii 45. Jego trasa byłaby bardzo zbliżona do tej, którą porusza się obecnie linia A - tłumaczy Wojciech Chudy, przewodniczący RO Chartowo. - Po zakończeniu konsultacji zapewniono nas, że ta linia zostanie utrzymana. Tymczasem teraz okazuje się, że tak nie jest - dodaje.
Linia 45 pojawi się w rozkładzie jazdy, ale będzie kursować pomiędzy os. Kopernika a rondem Kaponiera. Dodatkowo pojawi się linia 97, która połączy szpital na os. Rusa z dworcem na rondzie Rataje. W środku pozostaje luka, którą trzeba pokonać tramwajem. - To rozbicie tak potrzebnej linii na dwie niezależne i w dodatku niepołączone trasy. Jestem bardziej niż pewny, że mieszkańcy, którzy wrócą po wakacjach do Poznania będą niezadowoleni z tej zmiany - wyjaśnia Chudy.
Chudy podkreśla, że głównym powodem likwidacji linii A podawanym przez ZTM jest przebudowa ronda Kaponiera. - Gdy rozmawiałem z ZTM-em tłumaczono mi, że linia 45 mogłaby notować duże opóźnienia ze względu na inwestycje w centrum miasta i dlatego lepiej jest ją skrócić. Niestety nie potrafiono mi odpowiedzieć, czy po przebudowie Kaponiery linia zostanie wydłużona.
Rafał Kupś, dyrektor ZTM ds. przewozów tłumaczy, że opóźnienia nie są jedynym powodem zastąpienia jednej linii dwoma. - Chodzi o to, że linia A, czy ewentualna 45, jadąc od Ronda Rataje w kierunku Kaponiery poruszałaby się ulicą Królowej Jadwigi dublując tramwaj - mówi. - To nie jest korzystne rozwiązanie, tym bardziej, że tramwaje tą trasą poruszają się znacznie szybciej. Pasażerowie z Rataj dojadą autobusem linii 97 na dworzec Rataje, a tam mogą się przesiąść np. w tramwaj linii 6 i dojechać nim aż do Grunwaldzkiej, gdzie ponownie mogą się przesiąść do autobusu 45 jadącego na os. Kopernika.
Kupś dodaje, że w najbliższym czasie pojawią się kolejne utrudnienia w centrum miasta spowodowane budową nowego układu komunikacyjnego w okolicach dworca PKP. - Będziemy robić wszystko, by zachować ruch tramwajowy na moście Dworcowym, ale samochody i autobusy na pewno będą poruszać się tędy wolniej niż zwykle. Dla autobusu A byłby to kolejny spory problem.
Czy po zakończeniu inwestycji linia w całości zostanie przywrócona? - Prace przy Kaponierze potrwają 1,5 roku. Trudno w tej chwili mówić o tym, jakie zmiany nastąpią w komunikacji miejskiej po ich zakończeniu. Na pewno będzie reorganizacja, ale jaka nie wiem - kończy Kupś.
Nie wszystkie zmiany wprowadzone przez ZTM spotkały się z negatywnymi reakcjami mieszkańców Rataj. - Cieszymy się ze zmian w komunikacji nocnej. Od października ma zostać wydłużona trasa tramwaju nocnego N21 i bardzo nam się to podoba. Tutaj nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń - kończy.
Zmiany jakie 3 września zostaną wprowadzone w komunikacji autobusowej na Ratajach:
Linia A zostanie przekształcona w dwie linie - 45 i 97. Zmiany czekają też pasażerów na liniach 52, 53, 54, 66, 81 i 92. Inaczej kursować będą również autobusy linii 78:
Linia nr 45
OS. KOPERNIKA - Promienista - Jugosłowiańska - Bułgarska - Marcelińska - Grochowska - Bukowska - RONDO KAPONIERA
Linia nr 52
RATAJE DWORZEC - Zamenhofa - Piłsudskiego - Inflancka - Kurlandzka - OS. RUSA SZPITAL - Szwajcarska - Dymka - Piwna - Kobylepole - Borówki - DARZYBÓR
Przystankiem końcowym / początkowym dla linii nr 52 będzie obecnie istniejący przystanek autobusowy "Darzybór" na ulicy Borówki. Autobusy zawracać będą na terenie byłej zajezdni MPK bez pasażerów.
Linia nr 53
FRANOWO - Szwajcarska - Kurlandzka - Bobrzańska - Krzywoustego - Pokrzywno - Tarnowska - Ostrowska - ŚWIĄTNICZKI / ŻERNIKI
Powrót:
ŚWIĄTNICZKI / ŻERNIKI - Krzywoustego - Wiatraczna - Kurlandzka - Szwajcarska - FRANOWO
Linia nr 54
FRANOWO - Szwajcarska - Kurlandzka - Bobrzańska - Krzywoustego - Ługańska - Szczepankowo - Gospodarska - SPŁAWIE
Powrót:
SPŁAWIE - ... - Krzywoustego - Wiatraczna - Kurlandzka - ... - FRANOWO
Linia nr 66
RATAJE DWORZEC - Zamenhofa - Piłsudskiego - Inflancka - Bobrzańska - Chartowo - Kurlandzka - OS. RUSA SZPITAL - Szwajcarska - Dymka - Browarna - Światopełka - Smołdzinowska - ZIELINIEC
Powrót:
ZIELINIEC - ... - Chartowo - Wiatraczna - Inflancka - ... - RATAJE DWORZEC
Linia nr 78
SZARYCH SZEREGÓW - Obornicka - Lechicka - Piątkowska - Solidarności - rondo Solidarności - Murawa - Lechicka - most Lecha - Hlonda - Podwale - ŚRÓDKA DWORZEC
Linia nr 81
RATAJE DWORZEC - Zamenhofa - Piłsudskiego - Inflancka - Piaśnicka - Chartowo - Kurlandzka - OS. RUSA SZPITAL - Szwajcarska - CENTRUM HANDLOWE M1 (pętla od strony browaru)
Linia nr 92
RATAJE DWORZEC - Zamenhofa - Piłsudskiego - Inflancka - Piaśnicka - Chartowo - Bobrzańska - Krzywoustego - Kinepolis - GIEŁDA OGRODNICZA FRANOWO
Powrót:
GIEŁDA OGRODNICZA FRANOWO - Krzywoustego - Żegrze - Bobrzańska - Kurlandzka - Wiatraczna - Chartowo - Piaśnicka - ... - RATAJE DWORZEC
Linia nr 97
RATAJE DWORZEC - Zamenhofa - Piłsudskiego - Inflancka - Bobrzańska - Kurlandzka - OS.RUSA/SZPITAL
Powrót:
OS.RUSA/SZPITAL - ... - Chartowo - Wiatraczna - Inflancka - ... - RATAJE DWORZEC
UWAGI
Przystanek końcowy "Franowo" dla linii 92 zmieni nazwę na "Giełda Ogrodnicza Franowo". Autobusy linii 81 jadące do ronda Rataje będą wjeżdżać na pętlę os. Rusa/Szpitale. Te jadące w kierunku CH M1 zatrzymywać się będą tylko na przystanku Os. Rusa/Szpital na Szwajcarskiej Podobnie jest w przypadku autobusów linii 52 i 66. Te jadące w kierunku ronda Rataje wjadą na pętlę, a w przeciwnym kierunku zatrzymają się tylko na przystanku przy Szwajcarskiej. Autobusy linii 84 wyjeżdżające z CH M1 wjadą na pętlę przy szpitalu, a w jadąc w przeciwnym kierunku zatrzymają się tylko na przystanku przy Szwajcarskiej.
Nowe przystanki pojawią się na trasie autobusu linii 78:
"Wilczy Młyn" - w obu kierunkach, na ulicy Lechickiej w rejonie skrzyżowania z ulicą Obrońców Tobruku
"Chemiczna" - w kierunku ronda Śródka, na ulicy Hlonda przy skrzyżowaniu z ulicą Bałtycką
"Smolna" - w obu kierunkach, na ulicy Hlonda w rejonie skrzyżowania z ulicą Smolną
"Hlonda" - w obu kierunkach, na ulicy Hlonda w rejonie skrzyżowania z ulicą Główną
"Zawady" - w kierunku ulicy Bałtyckiej, na ulicy Hlonda przy skrzyżowaniu z ulicą Świętego Wincentego
Z nowego przystanku "Centrum Handlowe M1" przy browarze na Szwajcarskiej będą mogli korzystać pasażerowie linii 53 i 54 jadący w kierunku Szczepankowa i Krzesin.
Źródło rozkładu: ZTM Poznań
Najpopularniejsze komentarze