Reklama
Reklama

EURO 2012 już za miesiąc: co uda się zrobić?

Gdy pod koniec lutego przygotowywaliśmy podsumowanie poznańskich przygotowań do EURO 2012, wciąż pojawiały się wątpliwości co do niektórych inwestycji mających się zakończyć przed Mistrzostwami Europy. Jak jest na miesiąc przed wielką imprezą?

Dokładnie za miesiąc, 8 czerwca, na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędzie się mecz otwarcia Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Polacy zmierzą się w nim z Grekami. Do pierwszego gwizdka został miesiąc. W Poznaniu pierwsze spotkanie odbędzie się dwa dni później - 10 czerwca. Czy wszystkie zaplanowane inwestycje uda się zakończyć do tego czasu?

Poznań Główny: trwają prace wykończeniowe

- Ten tydzień jest decydujący, jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca. Mamy nadzieję, że opinie Sanepidu i strażaków będą pozytywne i będziemy mogli wystąpić do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o wydanie zgody na użytkowanie obiektu - tłumaczy Przemysław Terlecki reprezentujący TriGranit.

Oficjalne otwarcie zaplanowano na przełomie maja i czerwca. - Trwają prace wykończeniowe. Gotowe są wszystkie sanitariaty, przechowalnia bagażu, windy, schody, drogi ewakuacyjne. Uszczelniono i zakończono budowę dachu, zdjęto folie ochronne, na hali dworca montowane są ławeczki, trwa mycie posadzek, malowanie i tynkowanie ostatnich niewykończonych ścian. Prywatni najemcy przygotowują swoje lokale pod działalność komercyjną - wyjaśnia.

Trasa tramwajowa na Franowo: wciąż w budowie

Kilka dni temu na jednym z przystanków na nowej trasie (Piaśnicka) pojawiła się wiecha. - Prace na przystankach zakończą się pod koniec miesiąca - tłumaczył nam wówczas Gerard Masłowski. Próbne przejazdy po trasie mają się odbyć w okolicach 20 maja. - Najważniejsze będą odbiory techniczne poszczególnych systemów. Wiele z nich będzie montowanych dopiero w kolejnych dniach. To od tych odbiorów zależy, czy wykonawcy uda się dotrzymać terminu - dodaje. Przypomnijmy, że nową trasą tramwajową mamy pojechać 10 czerwca.

Infrastruktura drogowa

W listopadzie ruszyła przebudowa ulicy Grunwaldzkiej wraz z torowiskiem na odcinku od Smoluchowskiego do Malwowej. Mieszkańcy zostali "odcięci" od centrum miasta - nie dojeżdżają tu bowiem tramwaje, a wyłącznie autobusy. Inwestycji nie uda się zakończyć przed EURO - w lipcu na budowie ponownie pojawią się buldożery, by dokończyć prace.

Wrzesień przyniósł poznaniakom ogromne utrudnienia komunikacyjne - rozpoczęły się przebudowy rond Jana Nowaka Jeziorańskiego oraz Kaponiera. Rondo JNJ zyska nowe oblicze przed EURO. Dzięki inwestycji kierowcy zyskają szersze ulice, rowerzyści nowe ścieżki rowerowe, a pasażerowie MPK przystanki dostosowane do niskopodłogowych pojazdów oraz nowoczesne torowisko. Cała inwestycja pochłonie blisko 50 milionów złotych. Prace właśnie zbliżają się do końca.

Prace w okolicach ronda Kaponiera rozpoczęły się w pierwszym tygodniu września. Pierwszy etap prac według pierwotnych planów miał się zakończyć do 30 kwietnia. Drogowcy wciąż jednak tu działają. Wykonawca zapewnia, że do EURO 2012 pojedziemy tu po nowym torowisku i nowej nawierzchni jezdni. Na budowie pojawiły się już pierwsze fragmenty torów i nowego asfaltu.

W lutym ruszył dodatkowy remont na EURO - kolejnego fragmentu ulicy Grunwaldzkiej wraz z torowiskiem (od Sheratona do Matejki). Wszystko idzie zgodnie z planem i inwestycja ma zakończyć się do Mistrzostw Europy. Również zgodnie z planem ma się zakończyć modernizacja śródmiejskiego odcinka Bukowskiej (zostały prace wykończeniowe) oraz prace na ulicach w okolicach Stadionu Miejskiego.

Co już udało się zrobić?


Port Lotniczy Ławica: rozbudowa planowana do EURO zakończona

Pod koniec marca nowy terminal Ławicy uzyskał pozwolenie na użytkowanie. Kilka dni później WINB wydał pozwolenie na użytkowanie nowych płyt postojowych i nowej drogi kołowania. - Pasażerowie z nowego budynku będą mogli korzystać pod koniec maja. Również pod koniec maja pierwsze maszyny będą się poruszać po nowych płaszczyznach lotniskowych - mówi Hanna Surma, rzeczniczka Ławicy.

To pierwszy etap inwestycji. W drugim etapie zostaną wykonane prace wykończeniowe powierzchni biurowej w nowej części (kondygnacja +1 i +2), dalej nastąpi przebudowa funkcjonującego terminala oraz budowa nowej centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa. Finalnie, w połowie roku 2013, budynek obsługujący pasażerów od 11 lat, zostanie przekształcony w terminal odlotowy zawierający powiększoną częścią komercyjną.

Drogi

Na początku sierpnia 2011 roku zakończył się remont ulicy Grunwaldzkiej na odcinku pomiędzy Ściegiennego, a Bułgarską. Początkowo zakładano, że prace potrwają dwa miesiące. Rozpoczęły się w kwietniu 2011, a zakończyły dopiero cztery miesiące później.

10 sierpnia dla ruchu otwarto przebudowaną, dwupasmową ulicę Bukowską. Zaczęła tu działać sygnalizacja świetlna, a kierowcy musieli zacząć się stosować do umieszczonych przy trasie znaków drogowych. Prace przy budowie ulicy Bukowskiej pochłonęły ponad 40 milionów złotych. Ze standardowej ulicy Bukowska stała się wygodną arterią łączącą śródmieście z zachodnią częścią aglomeracji poznańskiej.

Dwa miesiące później poznaniacy wzięli udział w wielkim otwarciu pierwszego poznańskiego aquaparku - Term Maltańskich. Obiekt składający się z części rekreacyjnej i sportowej, a także ze świątyni relaksu m.in. z saunami, przyciąga obecnie setki poznaniaków. Nowoczesny aquapark powstawał przez ponad dwa lata i kosztował około 300 milionów złotych.

Choć nowy odcinek autostrady A2 nie powstał w bezpośrednim sąsiedztwie Poznania - znacznie ułatwił poznaniakom dojazd do zachodniej granicy, a dalej do Berlina. Blisko 106-kilometrową trasę otwarto w nocy z 30 listopada na 1 grudnia. Kosztowała 1,3 miliarda euro i miała zostać oddana do użytku dopiero w maju 2012 roku. Dzięki przyspieszeniu prac kierowcy będą nowym odcinkiem jeździć za darmo do 20 maja.

Bez Stadionu Miejskiego nie moglibyśmy być Miastem Gospodarzem EURO 2012. Na otwarciu pierwszej gotowej areny na EURO 2012 pojawił się Sting. W obiekcie odbyły się także zawody Red Bull X-Fighters. Jedni stadion chwalą, inni krytykują m.in. za konieczność wymiany murawy.

Będą dopiero po EURO 2012

Dopiero po Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej zakończy się budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Pod koniec roku będziemy mogli dojechać przedłużoną trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego.

Po EURO na budowę wrócą wykonawcy przebudowy ronda Kaponiera, czy ulicy Grunwaldzkiej (na wybranych fragmentach).

Przygotowania do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w naszym mieście pochłonęły już prawie 2 miliardy złotych.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Jest kolejne ostrzeżenie IMGW
21℃
12℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
9.19 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro