Reklama
Reklama

Poznań: tramwajem elektrycznym od 114 lat

fot. WTK Play
fot. WTK Play

Dokładnie 114 lat temu w Poznaniu tramwaj konny został zastąpiony tramwajem elektrycznym. Początkowo pasażerowie mieli do dyspozycji trzy linie. Teraz jest ich znacznie więcej.

6 marca 1898 roku to w Poznaniu historyczny dzień. Dokładnie 114 lat temu tramwaje konne, które kursowały po naszym mieście od 1880 roku zostały zastąpione tramwajami elektrycznymi. Początkowo pasażerowie mogli korzystać z trzech linii. Dzięki temu można było sprawnie dotrzeć z Dworca Głównego przez Stary Rynek na Ostrów Tumski, czy np. z Rynku Jeżyckiego przez Zwierzyniecką na św. Marcina.

MPK przypomina, że sto lat temu wprowadzenie elektrycznych tramwajów wiązało się z obawami społeczeństwa. Bano się nie tylko napięcia, jakie było potrzebne do poruszania się pojazdów, ale też ich... szybkości. - Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było gdyby każdy raczej poczekał kilka sekund, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy, wstępował na tory i relsy a tym samym narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon - ostrzegano.

Ile płacono za przejazd? Około 15 fenigów w dzień, a nocą - podwójną stawkę.

Z biegiem lat tras tramwajowych przybywało. Jeszcze przed I wojną światową tramwajem można było dojechać na Łazarz, Górczyn, Wildę, Sołacz, a nawet na prawą stronę Warty. Po wojnie tramwaje dotarły na Dębiec, Ogrody, czy Winiary. Równocześnie zaczęto likwidować linie jeżdżące w śródmieściu.

II wojna światowa na kilka lat wstrzymała rozwój tramwajowej infrastruktury w naszym mieście. Dopiero w 1947 roku prace wznowiono. Nowa trasa tramwajowa - w kierunku Garbar omijała Stary Rynek. W 1952 roku wybudowano most Królowej Jadwigi (wówczas Juliana Marchlewskiego) i to umożliwiło powrót tramwajów na prawą stronę Warty.

Obecnie po Poznaniu jeździ 20 linii tramwajowych (łącznie z linią nocną). Mamy szereg tras tramwajowych, dzięki którym dojeżdżamy m.in. na Piątkowo, ulicę Warszawską, czy rondo Starołęka. Właśnie powstaje nowa linia tramwajowa, którą dojedziemy na poznańskie Franowo. W skład poznańskiego taboru tramwajowego wchodzą jedne z najnowocześniejszych maszyn w Polsce.

Pierwszymi tramwajami elektrycznymi, jakie jeździły po Poznaniu były wagony Carl Weyer z Dusseldorfu. Jeden z takich pojazdów czeka obecnie na odnowienie. Możesz w tym pomóc przekazując 1% podatku na Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Szczegóły tutaj.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

6℃
2℃
Poziom opadów:
0.5 mm
Wiatr do:
24 km
Stan powietrza
PM2.5
8.80 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro