Reklama
Reklama

Rondo Rataje: będzie Łacina, będą zmiany

Jesienią mają się rozpocząć prace związane z budową centrum handlowego Łacina w sąsiedztwie ronda Rataje. Ma je odwiedzać nawet 12 milionów klientów. Trzeba więc zaplanować, jak usprawnić ruch w okolicy. Tramwaj pod rondem? - To zbyt skomplikowane - tłumaczy miasto.

Każdego dnia przez rondo Rataje poruszają się tysiące samochodów, setki autobusów i tramwajów. Wystarczy jedno, czasem małe i niewinne zdarzenie, by całe rondo zostało zakorkowane. W obliczu powstającego w okolicy centrum handlowego - ruch na rondzie musi zostać usprawniony.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


- Zostało przewidziane kompletne podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów z licznymi pochylniami, windami, a nawet zmianą lokalizacji przystanków tak, by były lepiej dostępne dla pasażerów - mówi Aleksander Deskur z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

Nie wiadomo jednak, czy rondo zostanie przebudowane według planów przygotowanych przez miejskich planistów. Inwestycję można bowiem przeprowadzić na mocy specustawy, która umożliwia ominięcie zapisu planu miejscowego.

Do przebudowy ronda ma się dołożyć firma Apsys, która w okolicach ronda wybuduje centrum handlowe Łacina. Już trwają rozmowy z miastem. - Prace są obecnie prowadzone w tym zakresie, by rozpoznać wszystkie warianty i koszty z tym związane - mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania.

Jakiś czas temu pojawiła się nawet informacja, że tramwaje zamiast pod rondzie, mogłyby jeździć pod nim. - Technicznie jest to piekielnie trudne do zrobienia - tłumaczy Deskur. - Przede wszystkim ze względu na wąski teren i duży gąszcz uzbrojenia - dodaje.

Rondo Rataje nie jest jedyną drogą dojazdową do nowego centrum handlowego. Do Łaciny można będzie dojechać prawdopodobnie także ulicą Milczańską. Jej nowy odcinek ma poprowadzić za ulicą Inflancką właśnie w kierunku nowego centrum handlowego.

Nie podoba się to mieszkańcom ulicy Milczańskiej, którzy swoje mieszkania kupowali tu, gdy w okolicy było cicho i spokojnie. Poprowadzenie szerokiej drogi przy blokach może to zmienić. Rada Miasta już podjęła decyzję w tej sprawie.

- Teren podzielono na dwa obszary. W części B znalazło się kilkutysięczne osiedle, a w części A znalazła się droga dojazdowa do osiedla - mówi Grzegorz Marciniak z Rady Osiedla Rataje.

Planiści tłumaczą, że dojazd do Łaciny ulicą Milczańską to dobre rozwiązanie, bo ruch będzie się odbywał po gruncie miejskim. TIR-y nie mają się tędy poruszać.

Budowa centrum handlowego Łacina ma ruszyć jesienią bieżącego roku i potrwają 26 miesięcy. Otwarcie jest planowane na czwarty kwartał 2014 roku. Ma to być jeden z największych i najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Stanie w bliskim sąsiedztwie ronda Rataje, przy ulicy Łacina.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-2℃
Poziom opadów:
0.2 mm
Wiatr do:
23 km
Stan powietrza
PM2.5
17.80 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro